به گزارش ایرنا، روز خبرنگار فرصتی است تا از خبرنگاران شهید و ایثارگر هم یادی کنیم، آنهایی که در طول هشت سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان اسلام، لحظه به لحظه آن حماسه غرورآفرین را روایت کردند و در بازتاب و انعکاس آن سلحشوری‌ها شهید شدند.
روز خبرنگار تکریم اهل قلم و تکریم ارزش های انسانی است و در این میان شهدا به عنوان الگوهای والای انسانی در صدر این تکریم قرار می گیرند.
اینک روز خبرنگار ،‌ روز شهادت شهید سرافرار'ˈمحمود صارمی' ، فرصتی است برای تامل دوباره در زندگی جاودانه شهدای خبرنگار تا مسیر حق، روشن تر از همیشه به پویندگان این راه و نیز نسل جوان نشان داده شود.
خبرنگاران بسیاری از رسانه های کشور در دفاع مقدس و سایر تحولات به شهادت رسیدند که برای نمونه فقط از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) صارمی، ساجدی، میرافضلی به خیل شهدای رسانه پیوستند که یاد این عزیزان گرامی باد.
استان یزد در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در مجموع سه هزار و 850 شهید تقدیم نظام کرده است که از این تعداد نام 20 شهید خبرنگار و رسانه به ثبت رسیده است.
برخی از این افراد کارمندان رسمی و شناخته شده ای هستند که حین انجام ماموریت خبری برای صدا و سیما، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و یا روزنامه ها به شهادت رسیده اند و برخی نیز تنها برای ادای وظیفه و به عنوان کارمند رسانه های خبری در جبهه های هشت سال دفاع مقدس حضور یافته اند.
شهیدان احمد اخباریه ، احمد اخلاص ، حمید دانشجو ، سید جلیل ساداتی و دادرس از جمله از شهدای خبرنگار و رسانه استان یزد هستند که به فوز عظیم شهادت نائل آمدند.

*** شهید احمد اخباریه
شهید احمد اخباریه، سوم شهریور 1340 در شهرستان یزد به دنیا آمد، پدرش مهدی، خدمتکار مدرسه بود و مادرش ربابه نام داشت. دانشجوی سال دوم دوره کاردانی در رشته عمران و خبرنگار صدا و سیما بود.
این شهید والامقام از سوی بسیج در جبهه حضور یافت تا اینکه در 21 بهمن 1361، با سمت تک‌تیرانداز در رقابیه به شهادت رسید.

*** شهید احمد اخلاص
شهید احمد اخلاص پنجم فروردین 1335، در شهرستان یزد دیده به جهان گشود. پدرش ناصر، مغازه دار بود و مادرش مریم نام داشت. تا پایان دوره کارشناسی در رشته جامعه شناسی درس خواند.
شهید گرانقدر اخلاص ،خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که از سوی سازمان صدا و سیمای تهران در جبهه حضور یافت.
این شهید والامقام در دوم خرداد 1361، با سمت خبرنگار در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به سینه، شهید شد و پیکر وی را در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپرده شد.

** شهید حمید دانشجو
شهید حمید دانشجو در 29 شهریور 1343 در شهرستان یزد متولد شد، پدرش حسین، معلم بود و مادرش معصومه نام داشت تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت ،پاسدار بود.
شهید دانشجو هجدهم فروردین 1365 با سمت دیده‌بان و عکاس در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و پیکر وی در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش به خاک سپرده شده است.

*** شهید ناصر دادرس
شهید ناصر دادرس، 20 مرداد 1339 در شهرستان یزد به دنیا آمد پدرش محمدعلی، در کارخانه کارگری می‌کرد و مادرش صفیه نام داشت به علت علاقه وافر به ادبیات فارسی، تحصیلات خود را در دانشگاه علم و صنعت تهران ادامه داد و در کمیته انقلاب اسلامی به روزنامه‌ نگاری مشغول شد.
دوم آبان 1360 با سمت فرمانده کمیته مستقر در ایستگاه 7 آبادان و مسول کارگزینی کمیته در آبادان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به دست و شکم، شهید شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرین زادگاهش واقع است.

*** شهید سید جلیل ساداتی
شهید سید جلیل ساداتی، 20 تیر 1337 در شهرستان یزد چشم به جهان گشود، پدرش سیدرضا در آموزش و پرورش کار می‌کرد و مادرش صغری نام داشت تا پایان دوره متوسطه در رشته فلزکاری درس خواند و دیپلم گرفت.
شهید ساداتی کارمند آموزش و پرورش، فیلم‌ساز، آهنگ‌ساز و کارگردان تئاتر بود، بعنوان بسیجی در جبهه حضور یافت.
سرانجام در 16 مرداد 1364 با سمت معاون فرمانده گروهان در پاسگاه الیج هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد.

**یاد خبرنگاران شهید
به همین مناسبت یادی کنیم از شهیدان اهالی رسانه از جمله سید مرتضی آوینی ، جاویدالاثر کاظم اخوان و یا خبرنگاران شهید ،شهید بهرام محمدی‌فرد، غلامرضا رهبر،علیرضا افشار، سپهر ساجدی، سید مهدی میرافضلی،عبدالوهاب شهرانی، ابوالقاسم اخوان،داریوش گودرزی کیا، یوسف نصوحی‌پور ،فتح الله ژیان پناه ،رسول مصطفایی،حسین فرهادی کوهپایی،محسن خزایی ،مهدی شریفی، سید ابراهیمی ، صادق نیلی ،علیرضا برادران، رسول کاظم نژاد ، مجید جباری و بسیاری دیگر که شاید اگر تنها به نام هر کدام از این عزیزان اشاره کنیم، طوماری بلند به دست خواهد آمد.
روایت این خبرنگاران شهید ، روایتی تمام اما ناتمام است و هنوز آوایی از میان خبرهای بی شماری که ناتمام ماند، سروده می شود، آوایی که با خون خبرنگاران شهید آغشته شده و مظلومیت و ایثار را فریاد می زند.
شهدای خبرنگار راهی را برگزیدند و آنچنان جان خود را در راه اسلام و انقلاب فدا کردند که فریاد حقانیت را به گوش جهانیان برساند، پروازی ملکوتی خلق کند و اینچنین نامها را در تاریخ ثبت کند.
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف بود که در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف شهید شد و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان 'روز خبرنگار' نامگذاری کرد.
'روحشان شاد و یادشان گرامی'
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.