وقتی وارد مراکز درمانی می شوی، هر یک از پزشکان و حتی منشی های آنها به گونه ای متفاوت از یکدیگر با بیمار و همراهان آنها برخورد می کنند.
خوشبختانه برخورد اغلب پزشکان و منشی های آنها با بیماران در یزد، رضایت بخش و مطلوب است اما به ندرت، برخی برخوردهای تند با بیمار و پاسخگو نبودن، موجب کدورت خاطر بیماران می شود.
شاید علت آن، مواجهه پزشکان و منشی ها با تیپ ها و فرهنگ های متفاوت و همچنین خستگی ناشی از حجم بیماران باشد اما نباید فراموش کرد کسانی که به مراکز درمانی قدم می گذارند بیمار هستند و نباید غیر از رنج بیماری، متحمل مسائل دیگر هم بشوند.
یک روز گرم تابستان با اطلاع از اینکه اکثر پزشکان متخصص از ساعت 11 در درمانگاه خصوصی سیدالشهدا (ع) یزد به معاینه بیماران می پردازند با مراجعه به این درمانگاه، برای معاینه نوبت گرفتم.
به راهرو منتهی به محل استقرار پزشک مربوطه رفتم و همچون 25بیمار دیگر به انتظار حضور پزشک نشستم؛ بیمارانی که علاوه بر یزد از استانهایی از جمله سیستان و بلوچستان، بندرعباس و کرمان برای درمان به دارالعلم یزد و درمانگاهی خصوصی مراجعه کرده اند و با نگرانی از فوت وقت، چشم به حضور پزشک متخصص دوخته اند.
اما انگار وقت فقط برای آقای دکتر طلاست، چرا که خانم منشی در پاسخ به پرسش های بیماران در خصوص زمان دقیق حضور پزشک به یک جمله اکتفا می کند 'آقای دکتر در مسیر درمانگاه هستند!'.
سکوت معنادار و حاکی از اعتراض بیماران در راهرو درمانگاه، حاکم شده بود تا اینکه سرانجام آقای دکتر ساعت 12 و 35 دقیقه آمد.
با یکی از بیماران مراجعه کننده از بندرعباس همکلام شدم.
وی که همراه با خانواده خود در درمانگاه سیدالشهدا حاضر شده بود، گفت: پزشک متخصص در حالی ساعت 12 و 35 دقیقه وارد درمانگاه شد که منشی درمانگاه ساعت 10 و 30 دقیقه، زمان حضور وی را تا نیم ساعت دیگر (ساعت 11) اعلام کرده بود.
این بیمار با ابراز گلایه از پاسخگو نبودن مدیریت درمانگاه خصوصی سیدالشهدای یزد در قبال این موضوع افزود: حداقل انتظار از مسئولان درمانگاه این بود که تاخیر طولانی مدت پزشک را به اطلاع بیماران برسانند اما چنین نشد.
وی اضافه کرد: قصد داشتیم پس از درمانگاه سیدالشهدا برای معاینه به درمانگاه خاتم الانبیاء نیز مراجعه کنیم اما تاخیر پزشک متخصص درمانگاه سیدالشهدا و مهمتر از آن اعلام نشدن این موضوع، همه برنامه هایمان را به هم ریخت.
سوال خبرنگار ایرنا از مدیر درمانگاه سیدالشهدا در زمینه علت این موضوع، با لحن نامناسب و واکنش غیر معمولی نامبرده مواجه شد و از پاسخگویی به خبرنگار ایرنا طفره رفت و جملاتی بر زبان آورد که شایسته یک پزشک نیست!.
اما در مقابل، مدیر بیمارستان سیدالشهدا با روی گشاده پاسخگوی خبرنگار ایرنا شد.
دکتر مرتضی مناقب گفت: پزشکان باسابقه درمانگاه سیدالشهدا طی سالیان متمادی راس ساعت 11 برای معاینه بیماران در این درمانگاه حاضر می شوند.
وی با بیان اینکه برای حضور هر یک از پزشکان در درمانگاه ساعت خاصی در نظر گرفته شده است، افزود: با این حال تاخیر 15 تا 20 دقیقه ای پزشکان طبیعی است.
با پزشک مربوطه که با تاخیر به درمانگاه آمده بود هم صحبت کردم که وی کسالت، مشغله شخصی و معطلی در انجام امور اداری را دلیل تاخیر خود عنوان کرد.
وی افزود: زمان حضورم در درمانگاه سیدالشهدا همواره ساعت 11 و 30 دقیقه بوده و از اینکه منشی درمانگاه این زمان را ساعت 11 اعلام کرده است تعجب کردم.
در استان یزد، سه هزار و 329 تخت ثابت بیمارستانی و 2 هزار و 664 تخت فعال با 20 بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی وجود دارد و 2 هزار و 952 پزشک شامل 299 پزشک عمومی، 843 پزشک متخصص، یکهزار و 130 دندانپزشک و 680 نفر داروساز فعالیت می کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اخیرا به ایرنا گفته بود: روزانه پنج هزار بیمار خارج از استان برای درمان، وارد یزد می شوند و در یکسال گذشته 1.5 میلیون نفر برای بهره مندی از خدمات درمانی و بهداشتی به استان سفر کردند.
محمود نوری شادکام افزود: مراکز درمانی یزد، ظرفیت پذیرش سالانه سه میلیون بیمار خارج از استان دارند و حدود 3.5 میلیون یزدی هم در 12 ماه به بیمارستان ها، مراکز درمانی و مطب ها مراجعه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در مجموع پنج میلیون بیمار به مراکز درمانی یزد مراجعه می کنند.
با توجه به پیشینه تاریخی کهن یزد و میهمان نوازی مردمان متدین این خطه، معطل کردن بیماران و پاسخگو نبودن به آنان زیبنده نیست.
خوشبختانه استان یزد از وجود پزشکانی متعهد، خوش اخلاق و حاذق برخوردار است که بطور شبانه روزی برای معاینه و درمان بیماران، تلاش می کنند و از این رو معتقدیم عملکرد تعدادی انگشت شمار پزشک، نباید جامعه پزشکی استان را زیر سوال ببرد.
استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.