به گزارش ایرنا، محمدعلی دهقانی جمعه شب در آیین گرامیداشت روز فیریوتراپی (دوم مرداد) افزود: فیزیوتراپها با آموخته های دوره کارشناسی نمی‌توانند پاسخگوی تمامی نیازهای درمانی در زمینه های تخصصی باشند و تحقق دکترای حرفه‌ای این رشته برای پاسخگوی به این نیاز به شدت احساس می شود.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده، طرح پایلوت پذیرش دکترا حرفه ای فیزیوترایی در 6 دانشکده توانبخشی در سطح کشور اجرا و در صورت موفقیت در دیگر دانشکده ها نیز اجرا می شود.
مسوول انجمن فیریوتراپی ایران شعبه یزد اظهار داشت: به همین منظور مقدمات ورود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به دکترای حرفه‌ ای فیزیوتراپی در وزارت بهداشت انجام شده و پذیرش دانشجو در این مقطع از مهرماه سال جاری آغاز می شود.
وی با بیان اینکه پذیرش‌ دانشجویان دکترای حرفه‌ای در رشته فیزیوتراپی گسترش خدمات با کیفیت به جامعه را محقق می کند، تصریح کرد: اکنون رشته فیریوتراپی در دنیا توسعه یافته و در رشته های مختلف چون زانو، گردن، ستون فقرات، زنان و زایمان و ... به صورت تخصصی ارائه می شود.
دهقانی افزود: فیزیوتراپی در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و هلند به مقطع دکتری حرفه ای ارتقاء یافته و در کشورهای توسعه یافته این رشته و کاردرمانی جزو 15 رشته پر درآمد نظام سلامت قرار دارد.
وی با بیان اینکه در ایران رشته فیریوتراپی جایگاه واقعی خود را هنوز پیدا نکرده، افزود: علت آن شاید به کم کاری دانش آموختگان این رشته یا سیستم بهداشتی برگردد به هرحال باید سیستم به سمتی برود که به حوزه توان بخشی و فیزیوتراپی بهاداده شود.
دهقانی ارتقاء سطح علمی فیریوتراپیست ها استان را از برنامه های انجمن بیان کرد و یادآور شد: به همین منظور هر ماه یک کارگاه، همایش و کنفرانس علمی از سوی انجمن در استان برگزار می شود.
85 فیزیوتراپ استان عضو انجمن فیریوتراپی شعبه یزد هستند و از مجموع 72 مرکز فیزیوتراپی استان، 20 مرکز آن دولتی و مابقی خصوصی است.
***راه اندازی رشته تحصیلی دکترای حرفه ای درخواست فیریوتراپیست ها
عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان یزد هم در این آیین با بیان اینکه فیزیوتراپی از رشته های زیرگروه توانبخشی است، گفت: این رشته به عنوان یکی از ارکان اصلی تیم درمان در شتاب بخشی به بهبود بیماران، بازتوانی آنان و توانمندسازی بیماران بهبود یافته برای برگشت به زندگی فردی، اجتماعی و شغلی نقش مهمی دارد.
محسن صباغی نژاد بر ارتقاء سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای تاکید کرد و افزود: در سال 86 فعالیت انجمن فیزیوتراپی برای اجرایی کردن طرح دکترای حرفه ای آغاز شد و در سال 88 کلیات این طرح به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت رسید و در سال 90 با تایید شورای عالی سیاست گذاری وزارت بهداشت، دستور پذیرش دانشجو در این مقطع صادر شد.
وی خاطر نشان کرد: در سال 91 اولین دوره دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای در داخل کشور پذیرش شد اما از آن سال بعد به دلایل مختلف پذیرش دانشجو متوقف شد.
عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان یزد گفت: درخواست انجمن فیزیوتراپی، بر شکل گیری دکترای حرفه ‌ای این رشته است که امید آن می رود این مهم به صورت خاص مورد توجه مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات تخصصی تر در این رشته قرار گیرد.
رییس دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی تفت اظهار داشت: در این زمینه قول مساعد داده شده و امیدواریم شاهد تحقق جذب دانشجو در مقطع دکترای فیزیوتراپی در آینده نزدیک باشیم.
صباغی نژاد با بیان اینکه در گذشته مشکلات اسکلتی در سنین پایین در کشور نداشتیم، نسبت به بروز این مشکلات در کودکان و نوجوانان هشدار داد و گفت: زندگی ماشینی و بازی های رایانه ای سبب شیوع بی تحرکی در این قشر شده است.
در این آیین جمعی از فیریوتراپیست های استان یزد به همراه خانواده حضور داشتند.
دوم مردادماه به مناسبت تصویب آیین نامه حرفه ای فیزیوتراپی کشور به عنوان روز ملی فیزیوتراپی نامگذاری شده است .
/ 6014/2088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.