تداوم خشکسالی در 2 دهه اخیر بر کشاورزی مهریز آسیب های جدی وارد کرده است به گونه ای که خسارت آن در باغ های بخش مرکزی در دهستان های بهادران، خورمیزات، تنگچنار، ارنان و میانکوه قابل جبران نیست.
مهریز حدود هفت هزار کیلومترمربع وسعت دارد که از این میزان 17هزار و 500 هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد و 12 هزار هکتار زمین های کشاورزی شهرستان باغ است و تنها حدود 5500 هکتار زیرکشت محصولات زراعی قرار دارد.
بر پایه بررسی های انجام شده از سوی متولیان بخش کشاورزی مهریز در سال‌ های اخیر به دلیل عواملی مانند خشکسالی و شیوع برخی آفات درختان میوه مانند زنبور مغزخوار و سوسک سرشاخه‌ خوار، تولید باغی 40 درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین به دلیل کاهش بارندگی، منابع آبی سطحی مهریز مانند چشمه‌ها و قنات به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و میزان آبدهی کاهش چشمگیری یافت، به نحوی که از 400 رشته قنات منطقه حدود 200 رشته آن به کلی خشک شده است .
یکی از باغداران روستای «باغ دهوک »دهستان خورمیزات مهریز در این ارتباط گفت: تداوم خشکسالی در سال های اخیر موجب خشک شدن اکثر درختان شده به نحوی که دیگر هیچ محصولی بدست نمی آید.
محمد علی اخوان به ایرنا افزود: بیشتر باغداران این منطقه بخاطر خشکسالی و کم شدن آب قنات روستا نمی توانند نسبت به آبیاری درختان اقدام کنند و همین امر موجب نابودی باغ ها شده است.
وی تاکید کرد: با وضعیت موجود ، باغداری در روستاها به هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمی توان وقت خود را صرف امور کشاورزی کرد و این امر اگر ادامه یابد، دیگر اثری از باغ و باغداری نمی ماند.
همچنین بمانعلی ابویی مهریزی که در محله مهرپاین مهریز به کشاورزی اشتغال دارد، یادآور شد: خشک شدن قنات محله به دلیل بارندگی بسیار کم در سال های اخیر موجب خشک شدن اکثر درختان میوه شده است.
وی ادامه داد: اغلب درختان باغ های منطقه بدون محصول هستند و به خاطر وضعیت بد اقلیمی کسی رغبت به باغداری و کشاورزی ندارد، در چنین شرایطی به جز ضرر درآمدی نصیب بهره برداران نمی شود.
در این ارتباط کارشناس زراعت و باغبانی مهریز با اشاره به اینکه اغلب باغ های روستاهای بخش مرکزی و دهستان میانکوه خشک شد، اظهار کرد: نیمی از باغداران بر اثر خشکسالی باغ های خود را رها کرده اند.
رضا زارع افزود: بیشتر کشاورزان و باغداران با مهاجرت به شهر برای امرار معاش و گذران زندگی به کارهای دیگری مشغول شدند.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی باغداری در روستاها مقرون به صرفه نیست و در صورت فوت صاحب اصلی باغ ، فرزندان جوان آنها حاضر به کشاورزی و ادامه فعالیت نیستند.
معاون جهاد کشاورزی مهریز بدون اعلام میزان خسارت های وارده به باغ ها بر اثر خشکسالی گفت: بخش عمده باغ ها به خاطر کاهش بارندگی در سال های اخیر، میزان محصول آن کاهش یافته است.
محمدحسین حکیمی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا ادامه داد: از مجموع باغ های شهرستان حدود 40 درصد آن قابل بهره برداری است و بقیه بخاطر خشکسالی و بروز آفات عملا قابل استفاده نیست.
وی در مورد راهکارهای بخش کشاورزی برای کاهش زیان ناشی از خشکسالی بر باغ ها گفت: اجرای سیستم های آبیاری قطره ای و جایگزینی ارقام باغی مقاوم به کم ‌آبی از راه های مناسب برای کاهش خسارت است که سیاست هایی در این ارتباط در دست اجراست.
این مسوول تصریح کرد: برای کاهش آثار خشکسالی بر باغداری ، دوره های مختلف آموزشی و توجیهی برای مقابله با آفات و جایگزینی محصول باغی با نیاز کمتر به آب با حضور کارشناسان کشاورزی برگزار شد.
از 17 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی مهریز، 12هزار هکتار آن باغ است و 12 هزار بهره بردار دارد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 6014/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.