به گزارش ایرنا 'هادی مقیمی' روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان افزود: تامین آب شرب از وظایف حاکمیتی است و نمی توان به مردم گفت آب بخورید یا نخورید .
وی اضافه کرد: مردم، آب می خواهند اگر هم زیاد مصرف می کنند وظیفه ارگان های مربوطه است که برای بهینه سازی مصرف، آموزش و فرهنگ سازی نمایند .
فرماندار اردکان با بیان اینکه با وعده و وعید و دست روی دست گذاشتن نمی توان مردم را راضی و کار را پیش برد تصریح کرد:
موضوع آب در اردکان با دیگر مناطق استان متفاوت است آب چاه های اردکان، بی کیفیت و تلخ است و حتی بعضا تغییر رنگ نیز داده، نمی توان سیاست هایی که در یزد ایجاب می کند را برای اردکان نیز اعمال نمود .
مقیمی اظهار داشت: علیرغم همه هشدارهایی که داده ایم مسئولان استان یزد تاکنون پاسخگو نبوده اند، داخل مرزهای شهرستان اردکان، منبع تامین آب مناسبی در اختیار نیست و تنها راه ممکن انتقال آب شیرین به این منطقه است .
فرماندار اردکان در ادامه خبر از اجرای طرح سپاس آب داد و افزود: این طرح از طرف شرکت آب منطقه ای استان یزد تهیه شده که می تواند الگویی برای کل کشور باشد .
مقیمی گفت: بیشترین صرفه جویی های آب در سه حوزه صنعت ، کشاورزی و شرب و بهداشت شناسایی و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد .
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در ادامه از اجرای طرح سپاس آب در یزد خبر داد و اعلام کرد: در حال شناسایی افرادی هستیم که در مصرف آب صرفه جویی می کنند .
سید محمد طباطبایی عنوان کرد: اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند و یا کارخانه ها یک سری وسایل و تجهیزات به سیستم خود اضافه کنند، همچنین کشاورزان از طرح های الگویی کشت و آبیاری قطره ای استفاده نمایند مشکل آب تا حدودی حل می شود .
وی اظهار کرد: شهروندانی که طرح هایی در جهت کاهش مصرف آب در حوزه های مختلف دارند اعلام کنند تا روی آنها مطالعه و بررسی شود تا از آن بهره برده و در کل جامعه اجرا شود .
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: به طرحهایی که بیشترین صرفه جویی را در مصرف آب اعمال نموده و به سفره های زیرزمینی کمک نمایند امتیاز گرفته و از آنها تقدیر می شود.
طباطبایی یادآور شد: بحث تامین آب شرب اردکان به صورت اضطراری در آمده چرا که بخش عمده آب شرب این شهرستان از آب انتقالی است و ذخیره آن بسیار اندک است .
وی گفت: باید به فکر جایگزین باشیم، برای مثال چاه هایی را در سیاه کوه حفر نموده و اولویت کار و برنامه را به تامین آب مردم بدهیم .
شهرستان اردکان با آب و هوای گرم و خشک بیابانی در شمال شهر یزد قرار دارد.
بارندگی کم و نامنظم ،تداوم 2دهه پدیده خشکسالی و نیز شوری بالای آب و کیفیت پایین این ماده با ارزش حیاتی، مشکلات را در بخش های مختلف ایجاد کرده است.
اردکان علاوه بر محدودیت دسترسی به منابع آبی، برای تامین آب شرب ، بهداشت و حفظ فعالیت های کشاورزی ، صنعتی و معدنی با چالش هایی مواجه است .
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
سرانه آب مصرفی برای هر نفر مطابق استانداردهای بهداشت جهانی روزانه 150لیتر است، ولی در استان یزد این عدد به 170تا 200 لیتر در روز می رسد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.