سالروز ثبت 200 هکتار از 700هکتار محدوده بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، از 19 تیر ماه جاری به مدت چهار روز برگزار می شود.
بخشی از محدوده بافت کهن یزد 18تیر سال 96 در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ثبت شد که به دلیل تقارن این روز با 25 شوال 1439هجری قمری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، مراسم بزرگداشت ثبت جهانی با یک روز تاخیر برگزار می شود.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی شورای شهر یزد، محسن عباسی افزود: ثبت جهانی یزد در مقیاس ملی و بین المللی رخداد مهمی است که مراسم بزرگداشت آن می تواند مبین قدردانی و قدرشناسی یزدی ها در باب این اتفاق مهم باشد و همینطور به رونق ونشاط اجتماعی شهر کمک کند.
وی اظهار کرد: در این جشن مواریث فرهنگی، سنت یزدی ها و مفاخر استان معرفی خواهند شد و برنامه ها و کارگاه های فرهنگی نیز برگزار می شود.
عباسی تصریح کرد: این مراسم با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، در قالب وظیفه ذاتی و با پرهیز از تحمیل هزینه های اضافی در قالب یک برنامه مشارکتی بین دستگاهی با محوریت استانداری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مراسم دستگاه های مختلف دولتی برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی سالیانه خود را به صورت متمرکز در ایام اختصاص داده شده، برگزار می کنند بعنوان مثال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تربیت بدنی، میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری و شهرداری برنامه های سالانه خود را در این هفته با غلظت و تراکم بیشتری برگزار خواهند کرد
عباسی اظهارداشت: تمرکز فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی حال و هوای شهر را در این ایام شاداب و پررونق می کند و رونق اجتماعی را افزایش می دهد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد افزود: متأسفانه هزینه های نجومی برای این مراسم ذکر می شود که اینگونه نیست و اساسا هزینه مازاد قابل توجهی برای دستگاه های مختلف تعریف نشده است و مسئولین و مدیران به وضعیت اقتصادی جامعه واقف هستند.
وی افزود: جامعه به شادی در چارچوب عرف و موازین دینی نیاز دارد و این هم از مجموعه نیازهای شهروندان است که باید در چارچوب عرف، فرهنگ و اعتقادات مردمان دارالعباده برگزار شود و مدیریت شهری باید کسری از منابع خود را به این مهم اختصاص دهد.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون از 6هزار آثار تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی آن یکهزار و 720 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
در سال 1396، 126 هزار و 366 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با سال 1395، حدود 11 درصد افزایش دارد.
از یزد با عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب یاد می شود.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.