محمد زرگران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این گیاهان را آویشن، زیره سیاه، کلپوره، بومادران ، آنغوزه ، باریجه، اشترک و کتیرا ذکر کرد.
وی اظهار کرد: علت ممنوع شدن برداشت محصول فرعی مرتعی گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی استان، خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی است که بارش های آبی 97-96 هم تاثیری چندانی هم بر محصول فرعی مرتعی نداشت.
وی در ادامه از شهرستان های مهریز ، بافق و بهاباد به عنوان مناطق عمده رویش گیاه آنغوزه استان یاد کرد و افزود: البته در 10شهرستان استان به جزء میبد این گیاه می روید.
وی با تاکید بر اینکه در مورد برداشت آنغوزه قرارداد جدیدی با بهره بردان منعقد نشد، تصریح کرد: در استان آنغوزه شیرین و تلخ می روید.
زرگران با بیان اینکه پارسال افزون بر 6تن آنغوزه در استان برداشت شد اظهار کرد: محصول این گیاه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و هندوستان صادر می شود.
زرگران، ارزش ریالی هرکیلوگرم شیره آنغوزه شیرین را چهار تا 6 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: ارزش ریالی هرکیلوگرم آنغوزه تلخ هم یک تا 1.5 میلیون ریال است.
آنغوزه که با عنوان «انجدان» نیز یاد می شود، گیاهی است به ارتفاع 2 تا 2.5 متر دارای ریشه ضخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی. ساقه آن ضخیم و استوانه ای و گلهای آن زرد رنگ است.
برای به دست آوردن آنغوزه که صمغ این گیاه است گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می کنند شیره ای که از محل قطع خارج می شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی دارد.
گیاه آنغوزه در بهبود بیماری های دستگاه تنفسی با منشاء عصبی ، اسپاسم حنجره، آسم و دفع یبوست در افراد مسن بسیار موثر است.
گیاه یاد شده علاوه بر دفع کرم کدو و کبدی اثر قاطعی دارد و در رفع بیماری های انگلی در انسان و دام و تهیه برخی فرآورده های غذایی نیز کاربرد دارد و دارای مصارف دارویی و صنعتی و ضد تشنج و ضد کرم است.
انواع شیره حاصله از گیاه آنغوزه به دو نوع اشکی (دانه ای) و توده ای است.
98 درصد مساحت استان به وسعت 7 میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.
چهار میلیون و 400 هزار هکتار( 60 درصد) مساحت استان مرتع است که هر چند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتا در رده متوسط و ضعیف قرار دارند لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک و ارزش های اکولوژیکی است.
مهمترین گونه های مراتع استان درمنه دشتی، قیچ، گون و علف است که بعضا خواص دارویی و صنعتی مهمی دارد.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.