به گزارش ایرنا 'مرتضی الویری' روز دوشنبه در همایش ملی روز شوراها در یزد افزود: بحث مدیریت یکپارچه شهری و متمرکز کردن مسئولیت های درون شهرها از برنامه سوم توسعه تاکنون مورد بحث بوده اما هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت یکپارچه شهری، یکی از سرفصل های کاری شورای عالی استان ها به شمار می رود اظهار کرد: با اجرای این طرح، دوگانگی هایی که موجب بالا رفتن هزینه های شهری می شود رفع می گردد.
الویری در ادامه با بیان اینکه آموزش اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به صورت جدی در شورای عالی استانها پیگیری می شود گفت: اعتبار مناسبی در بودجه شوراهای عالی استانها برای این امر پیش بینی شده و بنا داریم با یک برنامه آموزشی فراگیر، سطح علمی اعضای شوراها را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه برخی مسوولان واهمه دارند از اینکه برخی کارها را به شوراها واگذار کنند خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از تجربیات جهانی استفاده کنیم الزاما باید امور شهری به مردم واگذار شود.
رییس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه فعالیت ها شوراها گرفتار یک مربع و یک چهار ضلعی محدود شده است افزود: شوراها باید بدون محدودیت، جایگاه خود را پیدا کنند تا امورات شهری به صورت روان و آسان شکل گیرد.
وی اظهار کرد: یکی از ضلع های این مربع، نگرش شورای نگهبان در مورد شورا و قانون آن است که شوراها را فقط نظارتی می داند.
الویری، دولت را از دیگر اضلاع مربع محدود کننده فعالیت شوراها بیان کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از وزراتخانه ها در مورد واگذاری اختیارات به مدیریت شهری، انقباضی عمل می کنند زیرا تمایل دارند حوزه اختیارات آنها وسیع باشد.
وی تصریح کرد: ضلع سوم مربع یاد شده مجلس شورای اسلامی است زیرا مجلس می خواهد تعداد اعضای شوراها کاهش یابد در حالی که در دنیا رسم بر این است که اعضای پارلمان‌ها بر اساس تعداد جمعیت، تعیین می‌شوند.
رییس شورای عالی استانها ضلع چهارم این مربع را اعضای شورای های اسلامی بیان کرد و گفت: به دلیل کم تجربگی و نداشتن اطلاعات، فعالیت و اقدامات را درست انجام نمی دهیم و همین بهانه ای می شود که فعالیت شوراها محدود شود.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار یزد هم با بیان اینکه شوراها نقش مهمی در افزایش جذب مشارکت عمومی ایفا می‌کنند، گفت: بازآفرینی شهری به منظور تأمین مسکن مورد نیاز از جمله اولویت‌های اجرایی دولت برای امسال است.
محسن صادقیان افزود: اعتبارات دولتی سال 96 به طور کامل پرداخت نشده و وضعیت تخصیص اعتبارات دولتی امسال هم مثل رویه سال گذشته خواهد بود بنابراین مشارکت اقشار مختلف جامعه برای توسعه شهر و روستا امری ضروری است.
رییس شورای اسلامی شهر یزد هم در این همایش برضرورت ساماندهی اتباع بیگانه تاکید کرد و گفت: نمی توان بر این مسئله چشم پوشی کرد.
غلامعلی سفید با اشاره به حکم تعلیق عضویت 'سپنتا نیکنام' عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد افزود: تعیین تکلیف این عضو شورا خیلی طول کشیده و تنها به یک اتفاق نظر نیاز است و این مسئله ای جناحی و سیاسی نیست.
وی خاطر نشان کرد: این عضو، سابقه حضور در شورا را داشته و خدمات ارزشمندی در این شهر انجام داده و امیدواریم تکلیف وی بزودی مشخص شود.
9 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور، روز ملی شوراها نامگذاری شده است.
در استان یزد 381 شورای روستایی شامل 360 شورای سه نفره و 21 شورای 5 نفری و در شهرها نیز 21 شورا فعالیت دارند.
همچنین سه شورای شهر هفت نفره در اردکان ، میبد و حمیدیا فعال و در بقیه شهرها شورای پنج نفره فعالیت دارد.
در شورای شهر و روستاهای استان ، هزار و 302 نفر عضو اصلی شامل 117 نفر در شهرها و هزار و 185 نفر در روستاها عضویت دارند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.