وی در این بازدید بر ادامه روند ایجاد چنین نمادهایی در یزد که معماری اصیل خشتی هویت آن شناخته می شود، تاکید کرد.
مردم درگذشته برای در امان ماندن از هجوم غارتگران و دشمنان ، اقدام به احداث حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه در اطراف شهر می کردند که برج و باروی یزد در خیابان سید گلسرخ قرار دارد.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهردار مرکز استان صالحی را در این بازدید همراهی کردند.
نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی خشت خام 15 تا 26 اسفند 1396 در شهر یزد برگزار شد و از 105 اثر ارسالی به دبیرخانه 10 اثر در بخش اصلی و هفت اثر در بخش جنبی انتخاب شد.
خشت خام، گل و کاهگل از جمله مصالح مصرفی در ساخت مجسمه ها بود.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است
و با توجه به غنای آن از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر آن شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه وارد یزد شد و پس از دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در آیین افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه مازاری ها شرکت کرد.
صالحی همچنین از طرح «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» و داستان خوانی رقیه دوست فاطمی ها مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان بازدید کرد و سپس با حضور در روستای برتر دوستدار کتاب شمسی اشکذر در جریان طرح های کتابخوانی این روستا قرار گرفت.
نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور، دوشنبه شب با حضور صالحی در کوچه تاریخی مازاری های یزد بهره برداری شد.
خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از دیگر اهداف ایجاد گذرهای فرهنگی است.
همزمان با افتتاح نخستین گذر یادشده تئاتر خیابانی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، کتابفروشی و نقد کتاب اجرا شد.
گذرهای فرهنگی در گذشته، علاوه بر معماری اصیل و زیبای خود، محلی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری بودند و سعی شده است با احیای گذر مازاری ها، فعالیت های فرهنگی و هنری یزد رونق گیرد.
فضای بیرون گذر فرهنگی مازاری ها برای تمرکز فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص داده شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه شهر یزد را ترک کرد.
7532/ 2047/
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.