تیم ملی هندبال ایران پیشتر با کسب عنوان سومی شانزدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا در بحرین، برای نخستین بار به مسابقه های قهرمانی سال 2015 جهان در قطر صعود کرد.
هندبالیست های کشورمان که با 2 پیروزی در مرحله نخست هجدهمین دوره این رقابت ها در کره جنوبی مقابل تیم های ازبکستان و ژاپن گام به مرحله دوم گذاشته بودند، روز گذشته با نتیجه 26 بر 23 مقابل عربستان سعودی و امروز (سه شنبه) با حساب 28 بر 25 مقابل میزبان طعم تلخ شکست را چشیدند و از صعود به جمع چهار تیم برتر رقابت ها و مسابقه های قهرمانی جهان بازماندند.
تیم ملی هندبال ایران در مصاف با کره جنوبی هم مانند دیدار با عربستان سعودی عملکردی عجولانه و بی برنامه داشت که این موضوع با توجه به زمان اندک اختصاص یافته به آماده سازی تیم و هماهنگی بازیکنان با یکدیگر قابل پیش بینی بود.
بدون شک یکی از عوامل کسب نتایج ضعیف تیم ملی هندبال ایران در کره جنوبی ضعف کادر فنی است، اما اینکه پس از ناکامی همه تقصیرها به طور صرف متوجه سرمربی خارجی تیم ملی شود، منصفانه نیست؛ باید توجه کرد که این کادر که یکی از اقوام رئیس فدراسیون هم در آن حضور دارد توسط مدیریت سنتی فدراسیون هندبال انتخاب شده است.
علی رضا رحیمی که پیشتر 18 سال بر کرسی ریاست فدراسیون هندبال تکیه زده بود، 17 اسفند 1395 بار دیگر به فدراسیون بازگشت و در نخستین گفت و گوی خود پس از پیروزی در انتخابات گفت که به دنبال باندبازی نیست و با برقرار کردن شایسته سالاری در فدراسیون ، بهترین مربی خارجی را برای تیم ملی جذب می کند؛ اما آیا به وعده ها عمل شد؟
ماه های ابتدایی دوره جدید مدیریتی فدراسیون هندبال با استعفاهای سریالی، رئیس فدراسیون به بهانه هایی از جمله بدهی ها و کمبود اعتبار مالی فدراسیون به سرعت گذشت تا اینکه 17 آبان 1396 بوروت ماچک اسلوونیایی برای سومین بار به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد.
ماچک در نخستین تجربه خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، مقام نایب قهرمانی بازی های آسیایی سال 2010 در گوانگ ژو چین را به ارمغان آورد و در دومین تجربه خود با تیم کشورمان به مقام چهارمی بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی و بیست و یکمی قهرمانی جهان در سال 2015 در قطر رسیده بود.
این مربی اوایل دی ماه و در فاصله کمتر از یک ماه به آغاز مسابقه های قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در کره جنوبی به ایران آمد و اردوی آماده سازی تیم ملی برای حضور در این رقابت ها در تالار هندبال آغاز شد.
هندبالیست های کشورمان سپس با حضور در اردوی 12 روزه اسلوونی، انجام 2 دیدار مقابل تیم های باشگاهی این کشور و حضور در تورنمنت چهار جانبه قطر و دیدار با تیم های عمان، الجزایر و قطر عازم کره جنوبی شدند.
تیم ملی هندبال ایران در حالی در مسابقه های قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در کره جنوبی شرکت کرد و ناکام ماند که اکثر بازیکنان اصلی آن در عضویت تیم های باشگاهی اروپا هستند و از آن به عنوان نسل طلایی هندبال ایران یاد می شود.
با این وجود بازیکنان مطرحی از جمله سجاد ندری به دلیل مصدومیت و رحیم مومنی زاده، سعید برخورداری و احسان ابویی به دلیل آنچه نظر سرمربی و مسائل فنی عنوان شده از تیم ملی کنار گذاشته شدند اما به گفته برخی پیشکسوتان برجسته کشورمان از جمله محمدنقی ناری، متاسفانه سرمربی در تیم ملی همه کاره نیست و افراد دیگری در انتخاب ترکیب نقش دارند.
مسئولان فدراسیون هندبال فارغ از ضعف مشهود در کادر فنی فنی، باید بدانند که دوره آماده سازی یک ماهه تیم ملی برای حضور در رقابت های مهم و سرنوشت سازی چون قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان گذشته و کسب نتیجه در چنین رویدادهایی نیازمند شایسته سالاری به معنای واقعی و نه در شعار، برنامه ریزی مدون، برگزاری اردوهای مستمر و انجام دیدارهای تدارکاتی با تیم های مطرح جهان است.
مهمترین رویداد پیش روی هندبال ایران پس از مسابقه های قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در کره جنوبی، بازی های آسیایی سال 2018 میلادی است از ۲۷ مرداد تا ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ در شهر جاکارتا کشور اندونزی برگزار می شود.
امید می رود رئیس فدراسیون هندبال با بررسی همه جانبه مسائل، پرهیز از باندبازی، بهره گیری از نظرهای کارشناسان و منتقدان، مقابله با بازیکن سالاری و التزام عملی به موضوع شایسته سالاری، زمینه ساز تشکیل تیم ملی قدرتمندی برای حضور در بازی های آسیایی جاکارتا شود و به این صورت، ناکامی های فدراسیون و تیم ملی هندبال ایران در سال های اخیر پایان یابد.
تیم هندبال ایران آخرین دیدار خود در مرحله دوم رقابت های قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان را فردا (چهارشنبه) مقابل عمان برگزار می کند و پس از آن باید برای کسب مقام های پنجم تا هشتم به مصاف سایر حریفان برود.
این رقابت ها از 28 دی ماه با حضور 14 تیم از ژاپن، ایران، ازبکستان، بحرین، عمان، استرالیا، کره، امارات متحده عربی، هند، بنگلادش، قطر، عربستان، چین و نیوزلند به میزبانی کره‌ جنوبی آغاز شده است و تا هشتم بهمن ماه ادامه دارد.
چهار تیم برتر این رقابت ها به مسابقه های قهرمانی سال 2019 جهان به میزبانی مشترک آلمان و دانمارک صعود می کنند.
مجتبی حیدرپور، امین کاظمی، افشین صادقی، امین یوسفی نژاد، مهرداد صمصامی، جلال کیانی، میلاد مسائلی، محمد قاسمی، مهدی بیجاری، سلامان بربط، علی رحیمی، الله کرم استکی، سجاد استکی، سید علیرضا موسوی، محسن باباصفری، شاهو نصرتی، سعید حیدری راد و پویا نوروزی نژاد 18 بازیکن تیم ملی هندبال هستند که در این دوره از رقابت های قهرمانی آسیا حضور دارند.
7532 / 2047/ یادداشت از: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.