استان یزد با 93.3 درصد کاهش بارندگی در سال جاری آبی پس از خراسان جنوبی با 95.6 درصد و قم با 93.9 درصد، رتبه سوم کمترین میزان بارش را دارد و این افتخار ناخوشایند طبیعی را برای چند سال متوالی از آن خود کرد.
در ضرب المثل قدیمی آمده است« سالی که نکوست از بهارش پیداست»، اما این موضوع در استان هایی همچون یزد برعکس شد و باید گفت که « سال غیرنکو از زمستان سال قبلش پیداست» بدین معنی اگر امسال به همین منوال که پاییز و زمستان ( از ابتدای مهرماه تا 14دی ) داشتیم، قطعا بهار و تابستان سختی در پیش خواهیم داشت.
کم کم به گونه ای خواهد شد که تا سال های قبل برای تعریف « برف » برای فرزندانمان می بایست از فیلم و عکس و یا سفر به شهرهای غربی و شمال غربی استفاده کنیم و برای نشان دادن باران باید از مناطق کوچ کنیم و زمستان را با فرزندانمان در شهرهای شمالی به سر ببریم.
شهر یزد تا این لحظه تنها در یکی از شب های پاییزی شاهد چند قطره باران بود که آن هم برای عرض اندام باران هم کفایت نکرد و تنها با ترکیب گرد و خاک ، ماشین را کثیف کرد.
در این خصوص مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تشریح وضعیت بارندگی‌ استان معتقد است: این روند بیانگر در پیش بودن تابستانی به مراتب سخت‌تر از سال‌های قبل است که موجب کم ‌آبی در شهرها و روستاها خواهد شد.
محمدمهدی جوادیان زاده، افزود: راه حل اساسی و بدون شعار در وضعیت کنونی تنها مدیریت صحیح بر منابع موجود آبی استان در بخش‌های شرب ، صنعت و کشاورزی است و راه دیگری به جز آن وجود ندارد.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد هم با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی استان مربوط به « ده بالا » با 8.2 میلیمتر بود، اظهار کرد: دشت یزد- اردکان یکی از حیاتی ترین دشت های استان است که امسال بارندگی آن کم بود.
محمدرضا حکیمی افزود: مناطق مهم تامین آب شرب از جمله چاه های چرخاب و منطقه یزدگرد در این دشت قرار دارد، این دشت هم اکنون به دلیل افت سطح آب، تغییر کیفیت و پدیده نشست زمین به عنوان دشت ممنوعه به شمار می رود.
وی یکی از راه های مدیریت منابع موجود آب استان را برخورد با چاه های غیرمجاز و نظارت بر میزان برداشت از چاه های کشاورزی دانست و یادآور شد: در این خصوص طرح خاموشی زمستانی چاه های کشاورزی سال 95 اجرا شد که در نتیجه آن 44 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد و امسال نیز این طرح در 2نوبت به مدت 45 روز اجرا می شود.
کاهش 93درصدی میزان بارندگی در حالی است، کاهش میانگین بارش در کشور نسبت به بلند مدت مشابه 58 درصد است ، از سوی دیگر این کاهش بر درجه هوا نیز تاثیر محسوسی گذاشت به گونه ای که با گذشت 2 هفته از فصل زمستان و ماه سرد سال (دی ماه ) دمای هوای یزد، 16 تا 23 درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام می شود.
هرچند مدیرکل هواشناسی یزد معتقد است، گرم شدن و سرد شدن پیاپی هوا در بیشتر ماه های سال امری طبیعی است که به عبور امواج جوی وابسته است، با این حال زمستان های ملایم و افزایش میانگین دما در فصول مختلف به گرم شدن آب و هوا و تغییرات اقلیم مربوط است.
لقمان عمادی به خبرنگار ایرنا گفت: در 100 سال گذشته، یک درجه به میانگین دمای هوا در جهان افزوده شد که این میزان در ایران در 50 سال اخیر ، 2 درجه بود، یعنی افزایش دمای هوا در ایران چهار برابر دنیاست، در باره دلایل این امر باید کارشناسان پاسخ دهند.
عده ای معتقدند، این وضعیت دمای هوا در چند دهه اخیر بی سابقه بود، اما رئیس مرکز ملی خشکسالی به عنوان یکی از مراجع کارشناسی پاسخگویی در این خصوص با رد برخی شایعه ها در باره تجربه گرمترین پاییز سال 1396 می گوید: بر خلاف آنچه تصور می شود نه تنها در کشور بلکه در هیچ یک از استان ها رکوردشکنی در افزایش دما پاییز امسال نداشتیم و شواهد آماری حاکی است، شرایط گرمایی پاییز امسال قبلا هم تجربه و ثبت شده است.
شاهرخ فاتح می افزاید : میانگین دمای ثبت شده در پاییز امسال برای کل کشور 14.1 درجه سلسیوس بود در حالی که بیشترین میانگین دمای ثبت شده در فصل پاییز در 30 سال اخیر رقم 15.1 درجه سلسیوس و مربوط به سال 1377 بود.

**میانگین دمای 14.7 درجه سلسیوس در پاییز سال 1389
وی اضافه کرد: رتبه دوم در بالاترین میانگین دماهای ثبت شده 14.7 درجه سلسیوس مربوط به پاییز سال 1389 است ضمن آنکه میانگین دمای پاییز امسال یعنی 14.1 درجه سلسیوس در پاییز سال 1391 نیز تجربه شده بود.
امیدواریم با دعای خیر مردم و برگزاری نماز طلب باران ، الطاف الهی شامل حال مردم کویر و مرکز ایران شود، بارش ها برای تداوم حیات ببارد و کابوس تلخ بهار و تابستان داغ از خواب زمستان کم باران و بی باران امسال تعبیر نشود .
1968/2047 گزارش از : محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.