شهرام شاکر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات طیور، مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان اردکان اطلاع دهند .
وی تصریح کرد : ویروس آنفلوآنزا، پرندگان را مبتلا می‌کند، تاکنون مورد ابتلای انسانی آن در این شهرستان مشاهده نشده است.
رئیس اداره دامپزشکی اردکان با بیان اینکه در فصل سرما گونه های مختلف پرندگان مهاجر هنگام کوچ در حاشیه آبگیرها ، استخرها و برکه ها توقف می کنند که می تواند باعث انتقال ویروس این بیماری کشنده شوند .
این مسئول در دامپزشکی اردکان یادآور شد: به این دلیل به منظور پیشگیری از شیوع بیماری یادشده باید از شکار پرندگان مهاجر و نیز پرندگانی که در نزدیکی آنها پرورش یافته اند، خودداری کرد .
شاکر در باره نحوه معدوم سازی طیور آلوده اظهار کرد: طیوری که نتیجه نمونه برداری و آزمایش آن مثبت باشد، معدوم، مدفون و محوطه ضد عفونی می شود.
سال گذشته چهار کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یزد شناسایی شد که گروه ثابت و سیار برای مهار و پیشگیری از بیماری منطقه را به طور کامل پاکسازی کردند.
مجموع واحدهای مرغدارای استان یزد یکهزار و 100 مورد است.
اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند.
آنفلوآنزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/2047 / خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.