رضا قمرزاده روز پنجشنبه در آیین اختتامیه رقابت های منطقه چهار بیستمین جشنواره بین ‌المللی قصه ‌گویی در یزد افزود: ترویج فرهنگ قصه ‌گویی و کتابخوانی و ارتقای کیفیت مطالعه مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی ادامه داد: از طریق قصه گویی همچنین می توان آموزه ‌های قرآنی و زبان مادری و بومی را نیز به نسل های آینده منتقل کرد.
معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امسال 6 هزار و 737 قصه‌ گو در بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی شرکت کردند که از این تعداد سه هزار و 174 نفر نوجوان، سه هزار و 90 تن مربی و شرکت کننده آزاد و بقیه قصه گوی پدر بزرگ و مادربزرگ هستند.
قمرزاده با یادآوری برگزاری بخش استانی جشنواره بین المللی قصه گویی ادامه داد: بخش منطقه ای جشنواره با حضور قصه گویانی از 31 استان به میزبانی پنج استان از جمله یزد برگزار شد.
وی اضافه کرد: حضور پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و نوجوانان به عنوان قصه گویان در کنار کودکان و ارایه مقاله و داستان با موضوع قصه و قصه گویی از ویژگی های جشنواره است.
برگزیدگان رقابت های منطقه چهار بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز پنجشنبه در یزد معرفی و تجلیل شدند.
در این رقابت ها 27 قصه گو از استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد رقابت کردند و در بخش رضوی، نعیمه بیدمشکی از یزد با قصه انتظار شیرین به عنوان برگزیده تجلیل شد و آرام امینی از کرمان با قصه شاه و گدا شایسته تقدیر شناخته شد.
در بخش آزاد از سمیرا عامری پور از هرمزگان با قصه کچل کفترباز و « محترم جره ئی » از یزد با قصه گوساله لجباز به عنوان برگزیده تجلیل شد و از « بی با رهسپار» از سیستان و بلوچستان با قصه 'قصه چیه؟' و محمدعلی مومنی زاده از یزد با قصه کشاورز و خروس نیز تقدیر شد.
همچنین در بخش کانونی، مهری خسرویان از کرمان با قصه زال و سیمرغ، پروانه قاسمی از یزد با قصه « بز اخفش » و محمدجعفر جعفری سیرچی از کرمان با قصه هفت برادر به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند.
در این بخش معصومه جلالیان از خراسان جنوبی با قصه دهکده غرغروها و عفت تفضلی از هرمزگان با قصه رنگ مهربانی شایسته تقدیر شناخته شدند.
حسن دولت آبادی، محمد سیمزاری و سیدعلی کاشفی خوانساری قصه های این جشنواره را که به مدت سه روز در یزد جریان داشت، داوری کردند.
برگزیدگان این جشنوراه به مرحله نهایی جشنواره بین المللی قصه گویی که از یکم تا پنجم بهمن 1396 در تهران برگزار می شود، راه یافتند.


** معاون استانداری یزد: قصه نشان دهنده ماهیت کشور است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با بیان اینکه قصه می تواند به ایجاد پیوند دوستی بین ملت ها کمک کند، گفت: قصه بازتاب فرهنگ و تمدن هر ملت و یکی از داشته ‌هایی است که ماهیت یک جامعه را نشان می دهد.
محمدعلی طالبی افزود: یکی از آسیب ‌های کنونی جدا شدن از فرهنگ و تمدن است که با قصه‌ گویی می توان از این آسیب دور ماند.
وی یادآور شد: برگزاری جشنواره قصه ‌گویی منطقه چهار کشور گام مهمی در گسترش فرهنگ قصه‌ گویی و آموزه ‌های غنی فرهنگی است و زمینه میزبانی جشنواره‌ های بین المللی را هم در یزد فراهم می کند.

** پایان رقابت 27 قصه گو از پنج استان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد گفت: در منطقه چهار جشنواره بین المللی قصه گویی، 27 قصه گو از خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد در پنج بخش نوجوانان، پدر بزرگ ها، مادر بزرگ ها، مربیان و شرکت کنندگان آزاد رقابت کردند.
عباسعلی دانافر افزود: از کرمان و یزد به ترتیب هفت و 6 قصه گو، خراسان جنوبی و هرمزگان هرکدام پنج قصه گو و سیستان و بلوچستان چهار قصه گو در رقابت های منطقه چهار جشنواره حضور داشتند.
رقابتهای منطقه چهار جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مدت سه روز در یزد برگزار شد و در پایان نفرات برگزیده معرفی و راهی مرحله نهایی شدند.
حسن دولت آبادی، محمد سیمزاری و سیدعلی کاشفی خوانساری قصه های این جشنواره را داوری کردند.
مرحله نهایی جشنواره بین المللی قصه گویی از یکم تا پنجم بهمن 1396 در تهران برگزار می شود.
حدود 10 هزار کودک و نوجوان 6 تا 17 ساله یزدی زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان فعال هستند.
همچنین 10 هزار زبان آموز زیرنظر مربیان کانون به فراگیری زبان های خارجی مشغول هستند.
استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
7532/ 2047 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.