به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری یزد ، محمود زمانی قمی در نامه‌ خود به اسحاق جهانگیری با ذکر توضیحاتی در خصوص ضرورت تسریع در روند صدور مجوزهای ارتقای سطح حفاظتی شیرکوه آورده است: افزایش ضریب حفاظتی مناطق چهارگانه تحت حفاظت شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده که برگرفته از طبقه‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) است می‌تواند نقش بسزایی در استفاده پایدار و عادلانه منابع، صیانت از میراث طبیعی، ‌بهبود وضعیت مناطق تخریب‌شده،‌ ارتقاء کیفیت مدیریت، اعمال نظارت صحیح بر هرگونه فعالیت انسانی در چارچوب توسعه پایدار و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرده است: ارتقای سطح حفاظتی منطقه شیرکوه یزد به دلیل تنوع زیستی گیاهی و جانوری کم‌نظیر،‌ ظرفیت های آبخیزداری، گردشگری و حساسیت‌های اکولوژیکی از سال 1389 با جدیت در دستور کار برنامه‌های زیست‌محیطی استان قرار گرفت.
این مسوول گفت: به رغم تاکید و مکاتبه های اخیر استانداری یزد بر ضرورت امر و پیگیری دستگاه‌های ذیربط از طریق سازمان حفاظت محیط‌ زیست، منتج به مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل وجود ذخایر و پتانسیل‌های معدنی گردید این در حالی است که نه ‌تنها محدوده مورد درخواست طیف ارتفاعی بالاتر از سه هزار و 500 متر استان است.
استاندار یزد تصریح کرده است که ضرورت حفظ منطقه شیرکوه به‌عنوان شریان حیاتی استان کویری و صنعتی یزد و نقش مهم آن در استمرار حیات و برقراری تعادل وضعیت اقلیم ناپایدار منطقه با توجه به خشکسالی‌های اخیر،‌ امری اجتناب‌ناپذیر و همسو با سیاست‌های توسعه استان است.
زمانی قمی در بخش پایانی این نامه با ارائه برخی از سوابق مرتبط ، تسریع در روند گرفتن مجوزهای لازم برای طرح در شورای عالی حفاظت محیط ‌زیست، به‌منظور کاستن ابعاد خطر آفرین پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی این منطقه را خواستار شد.
کوهستان شیرکوه مجموعه کوه‌هایی است که مساحتی حدود 3000 کیلومتر را دربر می‌گیرد، این کوهستان از 55 کیلومتری غرب شهر یزد شروع شده و رو به سوی جنوب شرقی تا 73 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد گسترش یافته است.
این کوهستان در غرب یزد دارای عرض حدود 10 کیلومتر و در جنوب آن دارای عرض حدود 40 کیلومتر و طول آن از شرق به غرب 75 کیلومتر است ، ارتفاع آن در بلندترین نقطه در 43 کیلومتری جنوب غربی یزد به 4055 متر می‌رسد و در زمستان اکثرا از برف و یخ پوشیده شده و آب بخش وسیعی از استان یزد را تأمین می‌کند.
7536/ 6197 دریافت کننده:کاظم سبحان زاده**انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.