استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.
جلیل عفتی روزشنبه در دیدار مسئولان مراکز توانبخشی میبد به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت (12 تا 18آذر ماه) ، با حجت الاسلام علیرضا اعرافی امام جمعه این شهرستان، افزود: با توجه به فعالیت های انجام شده، پیشگیری از معلولیت ها در اولویت قرار دارد و در ارتباط با مسائل ژنتیکی هم اقداماتی انجام شده، ازدواج ها تحت کنترل و غربالگری است.
وی بیان کرد: برای پیشگیری از تولد کودکان معلول، نوزادان متولد شده تحت پوشش طرح غربالگری های شنوایی قرار می گیرند که در حال حاضر شاهد ورود فرد ناشنوا به مدارس استثنایی نیستیم .
عفتی یادآور شد: در سال 1395، برای 23 کودک ناشنوا، اقدامات درمانی و کاشت حلزون گوش انجام شد و در سایر حوزه ها نیز اقداماتی انجام شد و افرای در مسیر درمان و پیشگیری قرار گرفتند.
مدیرکل بهزیستی یزد اظهار کرد: در تلاش هستیم، معلولان از توان خود به نحو احسن استفاده و ظرفیت ها را بشناسند و می توانیم اقدامات توانبخشی را موثر انجام دهیم و در استان 170 مرکز توانبخشی شبانه روزی ، روزانه ، ویزیت در منزل ، مراکز روزانه آموزشی فعالیت دارد که با حضور خیرین و با رویکرد مراکز غیر دولتی به ارائه خدمات می پردازند.
این مسئول عنوان کرد: یزد از جمله استان هایی است که 16 ساعت آموزش اجباری ازدواج را برای زوج ها در زمان ثبت ازدواج تا دریافت سند ازدواج پیش بینی و اجرایی کرد.
مدیرکل بهزیستی استان یزد چهارشنبه هفته گذشته با تاکید به اینکه تنها یک دستگاه مسئول امور معلولان جامعه نیست ، گفت: باید تمام دستگاه های اجرایی ذی ربط برای احقاق حقوق معلولان تلاش و همکاری کنند.
عفتی به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت، افزود: نیازهای معلولان در زمینه های مختلف متفاوت است بنابراین نباید نسبت به آنها بی توجه بود.
وی تاکید کرد: معلولان بخشی از جمعیت جامعه هستند، نباید آنها را از دیگر افراد جامعه جدا کرد، بلکه با فراهم کردن امکانات زمینه حضورشان را در جامعه فراهم کرد.
وی با بیان اینکه 10درصد افراد هر جامعه ای معلول هستند، افزود: 4.5 درصد این تعداد دارای معلولیت بارز و شدیدند.
شعار هفته افراد دارای معلولیت « تصویب قانون اساسی و حمایت از افراد دارای معلولیت ، اقدامات فراگیر برای تحقق جامعه پایدار و پذیرا برای همه» اعلام شد.
40 درصد معلولان استان جسمی حرکتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
مرضیه امامی
6197/ خبرنگار: فلاح **انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.