محمدرضا تابش روز پنجشنبه در دیدار جمعی از فارغ التحصیلان سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان در یزد با قدارنی از نقش آفرینی جوانان در عرصه های مختلف افزود: باور کردن جوانان و نخبگان می تواند پشتوانه فکری و اجرایی عظیمی را ایجاد کند و کشور را در مدار علم و تعقل و توسعه پایدار و متوازن رهنمون کند.
وی عنوان کرد: نقش نخبگان به عنوان یک مغزافزار و سرمایه انسانی ارزشمند، در تکامل و جهت دهی به برنامه ریزی ها و اقدامات دستگاه های اجرایی، بسیار تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر آسیب شناسی مشکلات نخبگان و وضعیت نگران کننده مهاجرت آنان اظهار کرد: نخبه گزینی و حذف امتیازهای تبعیض آمیز و میدان دادن به جوانان و زنان باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و از شعارهای بی حاصل پرهیز شود.
تابش تصریح کرد: کشور در حال توسعه است و نیاز به منابع انسانی متخصص و نخبه دارد و نباید با بی اعتنایی به فرهیختگان و استعدادهای ناب علمی، سبب گوشه نشینی آنان و تشدید پدیده خسارت آفرین فرار مغزها شد به خصوص که آمارهای نگران کننده و تاسف باری از مهاجرت نخبگان به اروپا و آمریکا و اخیرا نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس شنیده می شود.
عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه براساس آمار صندوق بین المللی پول در بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته، ایران در زمره سه کشور نخست فرار مغزها قرار دارد، گفت: 2.5 میلیون ایرانی در خارج زندگی می کنند که 60 درصد آنها در آمریکا هستند و باسوادترین اقلیت آن کشور را تشکیل داده اند.
تابش با اشاره به تصدی مسئولیت های مهم در برخی کشورها توسط جوانان و نخبگان ایرانی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری دولت دوازدهم، قرار است در مدیریت پایه از انتصاب مدیران بالای 55 سال با سابقه بیش از 25 سال ممانعت شود و تا پایان قانون برنامه ششم توسعه، سهم مدیران زن در پست های مدیریتی به 30 درصد افزایش یابد که امیدوارم این مهم تحقق یابد و روند میانگین سنی دولت های پس از انقلاب که تاکنون افزایشی بوده به سمت جوانگرایی پیش برود.
نماینده مردم اردکان همچنین عنوان کرد: باید سامانه اطلاعاتی جامعی از متخصصین و نخبگان استان یزد تهیه شود تا بر مبنای آن آسیب شناسی و سیاستگذاری صورت گیرد.
عضو هیات امنای دانشگاه یزد با قدردانی از فعالیت منسجم و ایجاد تشکل برای فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان در یزد و تاکید بر تعمیم آن به کل استان، خواستار ارتباط بیشتر مدیران اجرایی و صنعتی استان با این تشکل ایده آفرین و خردورز شد.
در این دیدار نیز فارغ التحصیلان و اعضای هیات مدیره انجمن دانش آموختگان استعدادهای درخشان یزد به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و از توجه و حمایت نماینده مردم اردکان به جوانان و نخبگان تجلیل کردند.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد و هم اکنون حدود 100هزار نفر دانشجو در 60مرکز آموزش عالی و دانشگاهی استان تحصیل می کنند.
استان یزد چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544*2047* خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.