محمد کاظمی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خاتم حدود 850 خانوار عشایری دارد و یکی از 2 شهرستان استان یزد از این لحاظ به شمار می رود.
وی گفت: مناطق کندر، باغ شادی، برزگر، کر و تیه ، باغ معدن، چالمه، بختیاری، قناتو، چالمه، شوروئیه، اسلام آباد، ولی عصرکندر، بختیاری، سعدوئیه و فیض آباد از مهمترین مناطق زندگی عشایر منطقه است.
وی با اشاره به مشکلات این قشر سخت کوش و پرتلاش تولید،افزود: پایین بودن سطح درآمد، مشکل تعلیف دام در اراضی ممنوعه، خشکسالی های متوالی، کمبود آب ، مهاجرت به شهرهای دیگر و مسائلی از این قبیل از جمله مشکلاتی است که جمعیت عشایری شهرستان با آن روبه رو هستند.
وی بیان کرد: مشکل مرتع از اساسی ترین مشکلات این قشر است و به دلیل مجاورت با استان های فارس و کرمان در چند سال گذشته محدودیت هایی در زمینه مرز مراتع برای آنها به وجود آمده است..
کاظمی نسب در ادامه با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات و نیازهای ساکنان مناطق روستایی و عشایری شهرستان بیان کرد: توجه به مباحث گردشگری عشایری از جمله احداث کمپها و بومگردی های عشایری٬ تیغ زنی و ترمیم جاده های دسترسی به مناطق عشایری٬ توجه به کاشت گیاهان دارویی از جمله انغوزه در مراتع عشایر از جمله مهمترین برنامه های آتی در خدمت رسانی به این قشر زحمتکش است
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد پیشتر به خبرنگاران گفته بود: این استان در شهرستانهای خاتم و ابرکوه بیش از هزار و 300 خانوار عشایری دارد.
محمد یارمند افزود: چهار هزار عشایر در خاتم و یکهزار و 400 عشایری در شهرستان ابرکوه با داشتن 140 هزار رأس دام، بیش از 25 درصد محصولات لبنیاتی و 20 درصد گوشت مورد نیاز استان با یک میلیون و 138 هزار نفری جمعیت را تأمین می کنند.
وی با بیان اینکه دولت به منظور کمک به معیشت آنها برای خرید علوفه برای دام عشایر با ارائه تسهیلات ، محصولات دامی را پیش خرید می کند، یادآور شد: عشایر در فصل ییلاق به بخش جنوبی استان فارس کوچ و در قشلاق به مناطق خود باز می گردند.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
75342047* خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.