پرویز گرشاسبی در نشست علمی و تخصصی مدیربت جامع حوزه‌ آبخیز بخش خضرآباد شهرستان اشکذرآ، بخیزداری را نیاز ضروری کشور دانست و گفت: طرح‌های آبخیزداری باید با مشارکت 100 درصد مردم و نیز مشارکت دستگاه ها اجرا شود چرا که لازمه تشکیل این سند راهبردی این دو مشارکت است.
وی افزود: نیاز اساسی ما در سرزمین های گرم و خشک از جمله استان یزد وجود مدل برنامه ریزی آبخیز داری است که باید در این مناطق به جای برنامه ریزی استانی و شهرستانی مدل برنامه ریزی آبخیزداری اجرا شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: در مناطق گرم و خشک مساله آب یک مولفه حیاتی است و اگر ما مولفه های آبی را در این مناطق به هر روشی تغییر دهیم در جایی دیگر بحران ناشی از آن را مشاهده خواهیم کرد ، بنابراین مدل برنامه ریزی در کشورهایی که بحران زیادی در آبهای سطحی و زیر زمینی دارند باید مدل برنامه ریزی حوزه ای یا آمایشی باشد.
وی با بیان اینکه طرح حوزه های آبخیزداری طرحی مربوط به دولت جمهوری اسلامی است و تنها خاص سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری نیست گفت: این طرح که به صورت نمونه آزمایشی در بخش خضرآباد استان یزد در حال اجراست، نگاه جدید برنامه ریزی در دولت است هرگاه طرح یادشده در این بخش به صورت کامل ، مراحل آن آزمایش و تمرین شد به تمام شهرستانها و حوزه ها تبیین داده می شود.
گرشاسبی تصریح کرد: در این طرح وظیفه دولت آموزش ، تحصیل گری، توانمندسازی ، ظرفیت سازی و نیز تدوین سند راهبردی است نه تامین تمام هزینه های مالی آن بلکه سرمایه گذار باید بعد از تدوین سند راهبردی در کنار دولت وارد عمل شود.
وی افزود: اگر در این راه سرمایه گذار وارد عمل نشود نمی توانیم در طرح موفق باشیم ، بنابراین باید سرمایه گذارانی را برای اجرای هر چه بهتر این طرح جذب کنیم .
معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: قبل از تدوین سند راهبردی نباید به کارهای اجرایی پرداخته شود مگر آنکه یقین داشته باشیم که این کار اجرایی قسمتی از سند است.
وی یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن منابع طبیعی را وقوع سیل و فرسایش خاک دانست و بیان کرد: ورود دام مازاد و همچنین ورود زود هنگام دام به مراتع و خروج دیرهنگام آن‌ها نیز از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع است.
گرشاسبی کنترل چرای دام و آگاهی بخشی به دامداران را از جمله مهم‌ترین راهکارهای حفظ مراتع برشمرد و افزود: این اقدامات باید قبل از شروع فصل چرا به دامداران ارائه شود.
فرماندار اشکذر هم در نشست یاد شده اظهار کرد: این شهرستان با 33 هزار نفر جمعیت یکی از نزدیک ترین شهرستان ها به یزد مرکز استان است، 2شهر خضرآباد و اشکذر و نیز 2بخش مرکزی و خضرآباد دارد.
وی با بیان اینکه جمعیت روستایی شهرستان نزدیک به 12 هزار نفر است گفت: در اشکذر نزدیک به 40 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد.
محمد علی شاه حسینی با اشاره به اینکه اشکذر ، شهرستان صنعتی و کشاورزی است تصریح کرد : در چند سال اخیز در این شهرستان علاوه بر توسعه کشاورزی شاهد توسعه صنعت نیز بودیم و اتفاق های قابل ذکری در این دو حوزه صورت گرفته است.
وی یادآور شد: در این شهرستان نزدیک به 650 واحد تولیدی کوچک و بزرگ مستقر است که بزرگترین کارخانه تولیدی آن فولاد آلیاژی با جمعیتی نزدیک به سه هزار کارگر است.
شاه حسینی اظهار کرد: جمعیت مشهود در واحدهای تولیدی اشکذر نزدیک به 20 هزار نفر است یعنی جمعیت روز منطقه افزون بر 50 هزار نفر است.
وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی با توجه به اینکه مشکل اساسی استان یزد کمبود آب است یکی از شهرستان هایی است که در آن اقدام های قابل توجهی در زمینه استفاده مناسب از آب ، زمین و انرژی و توسعه کشاورزی و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است.
فرماندار اشکذر اظهار کرد: این شهرستان در زمینه سطح زیر کشت گلخانه ای مقام دوم استان با تنوع گشت گلخانه ای داراست .
وی افزود: در شهرستان اشکذر در زمینه کشت گیاهان دارویی مراحل آزمایشی، الگوبرداری و ترویجی کشت نعناع فلفلی ، مریم گلی و به لیمو انجام شده که اقدامی موثر در راستای استفاده بهینه ازآب ، خاک و انرژی است.
شاه حسینی با بیان اینکه اشکذر در بحث صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی کشاورزی در استان یزد یکی از بهترین هاست ،گفت: در بحث صادرات محصولات گلخانه ای به جمهوری آذربایجان و روسیه این شهرستان جزو بهترین هاست.
وی مساحت عرصه های بیابانی شهرستان را 50 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: وسعت مراتع 70 هزار هکتار و مساحت جنگل های آن طبق تعریف جنگل از نگاه منابع طبیعی نزدیک به 20 هزار هکتار است.
فرماندار اشکذر یادآور شد: در این شهرستان نیز در زمینه انسجام تشکل های کشاورزی در یک مجموعه ، استفاده مناسب از منابع و نیز در بحث ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی اقدام های مناسبی انجام شده است.
وی افزود: بخش خضرآباد به دلیل نزدیکی به یزد مرکز استان و شهرستان و نیز به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم و ییلاقی استان است به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) در این طرح انتخاب شده است.
شاه حسینی تصریح کرد: تمرکز و انسجام در برنامه ریزی ، هماهنگی و جزیره ای عمل نکردن دستگاه های اجرایی برای توسعه و آبادی بخش خضرآباد با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف منطقه منجر به این شده که چشم انداز خوبی برای بخش خضرآباد تعریف شود.
اشکدر مرکز شهرستان 33هزار نفری در 20کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7546*2047* خبرنگار : سعیده السادات خاتمی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.