در این میان اکوتوریسم شهرستان خاتم از جمله جذاب ترین مناطق مطرح استان است که هنوز زیاد شناخته نشده و چندان هم مورد استقبال گسترده گردشگران قرار نگرفته است.
در این میان، طبیعت بکر شهرستان خاتم که در واقع تلفیقی از جنگل های طبیعی٬ پوشش گیاهی کم نظیر٬ منابع آبی فراوان و وحوش منحصر به فردی است که تنها زیستگاه آنها در استان قرار دارد و برخی از این زیستگاهها به عنوان پایلوت( آزمایشی) کشوری در نظر گرفته شده است.
جنگل های طبیعی باغ شادی و باغ معدن که در دهستان چاهک و در روستای بختیاری واقع است، نمادی از تاریخ دیرینه عشایر و مردمان این منطقه را با خود دارد ٬ عشایری سخت کوشی که بیشترین جمعیت آنها در استان در این شهرستان زندگی می کنند.
به گفته مسئولان سالانه بیش از 12هزار گردشگر از اکوتوریسم و بناهای تاریخی خاتم دیدن می کنند، نبود زیر ساخت ها موجب می شود تا گردشکران از سفر به این مناطق جذاب و دیدنی استان تا حدودی خودداری کنند.
منطقه حفاظت شده باغ شادی که می توان گوزن زرد ایرانی، آهو ، کل و بز و میش را در آن دید، چشمان تیزبین هر گردشگری را خیره می کند.

**
اکوتوریسم خاتم نیازمند سرمایه گذاری است
بخشدار مرکزی خاتم می گوید: یکی از ظرفیتهای مغفول مانده شهرستان اکوتوریسم است، طوری که طبیعت بسیار زیبای منطقه به عنوان پیشانی سبز استان یزد شناخته می شود.
محمد کاظمی نسب، با اشاره به تنوع زیست محیطی شهرستان در حوزه های منابع طبیعی، کشاورزی، دام و وحوش یادآور شد: هر یک از این حوزه ها به تنهایی ظرفیت های بالایی دارد که می توان برای جذب گردشگر طبیعی در این رابطه کار کرد که سبب رشد و شکوفایی صنعت گردشگری خواهد شد.
وی به اقدامات انجام شده بخشداری در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: فعالیتهایی که برای ارتقای این صنعت در دولت تدبیر و امید انجام شد،می توان به افتتاح یک سفره خانه سنتی، اقامتگاه بوم گردی روستایی و اقامتگاه بوم گردی عشایری اشاره کرد .
وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا به واگذاری سرچشمه « نهر مسیح » به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و توسعه برای فراهم کردن امکانات و تسهیلات مناسب برای گردشگران اشاره کرد و یادآور شد: نقش بخش خصوصی در رونق صنعت رو به رشد گردشگری بسیار موثر است.

**
تعریف و تعیین مسیر گردشگری طبیعی شهرستان
بخشدار مرکزی خاتم در ادامه به تعیین و تعریف مسیر گردشگری 80کیلومتری منطقه اشاره کرد و یادآور شد: مسیر گردشگری هرات از سد خوانسار شروع می شود و بعد از آن به روستای عشایری ولیعصر کندر ادامه می یابد.
وی بیان کرد: مسیر یاد شده در ادامه با عبور از رودخانه کندر محل استقرار عشایر کندر ، منطقه حفاطت شده گوزن زرد در جنگل باغ شادی٬ روستاهای باغ معدن و بختیاری و سپس دشت چاهک و منطقه پارک جنگلی سرچشمه و پس از آن به چاه های آرتزین٬ تعریف و ختم می شود.

** مشکل نبود زیر ساخت های گردشگری در شهرستان
کاظمی نسب بر این باور است: ارتقای سطح زیر ساخت ها در شهرستان در حال انجام است از جمله ایجاد سفره خانه سنتی، اقامتگاه بوم گردی عشایری و روستایی از جمله این موارد است.
وی تصریح کرد: استقبال سرمایه گذاران از فعالیت در بخش گردشگری شهرستان موجب می شود تا این بخش در خاتم رونق مضاعفی ‌داشته باشد.
خبرنگار ایرنا در ادامه نظر مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم را راجع به توسعه و تامین زیرساخت های صنعت گردشگری جویا شد، وی اظهار کرد: این شهرستان در حد فاصل استان های فارس و کرمان قرار دارد و از همه مهمتر در مسیر گردشگری پاسارگارد - میمند واقع است، می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد.
یزدانی یادآور شد: با توجه به اینکه این شهرستان از لحاظ بعد مسافت فاصله نسبتا طولانی با یزد مرکز استان دارد ولی از لحاظ جاذبه های گردشگری و ابنیه های تاریخی نگین استان به شمار می رود.
به گفته وی شهرستان خاتم از دوران قدیم به دلیل وجود قلعه های زیاد به شهر دارالکلات یا شهر قلعه ها شهرت داشت و از لحاظ تاریخی، مناظر طبیعی و بافت تاریخی شهری بسیار غنی است و مردمانش فرهنگ غنی از لحاظ آداب و رسوم دارد.

**
زیرساخت های جاده ای مناطق گردشگری نیازمند توجه است
وی یادآور شد: با توجه به اینکه شهر یزد ثبت حهانی شده است، فرصت ها را باید برای دیگر شهرهای استان از جمله شهرستان خاتم فراهم کرد تا پتانسیل های آن به خوبی معرفی و موجب رونق بخش گردشگری شود.
یزدانی اظهار کرد: صنعت گردشگری در خاتم هنوز نو پاست و نیاز به توجه بیشتر و فعالیت سرمایه گذاران در این شهرستان دارد.
هرات مرکز شهرستان 40هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
8534*2047* گزارشگر: شهلا حیدری** انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.