رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از مرمت عمارت دوره قاجار در بافت مرکزی این شهر خبر داد.

محمدرضا فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این عمارت ارزشمند در بافت قدیمی یزد و در محله تل قرار دارد و به سبک خانه‌های سنتی دارای حیاط مرکزی در چهار جبهه است.

فلاحتی افزود: این بنا دارای دو ورودی در ضلع‌ شمال شرقی و ورودی اصلی در ضلع جنوب‌غربی است.

وی عنوان کرد: ضلع غربی حیاط، ایوان است با پوشش مسقف خنچه پوش که فضای داخل آن با کاه‌گل اندود شده و در درون دیوار طاقچه‌های متعددی با پوشش هلالی مشاهده می‌شود طرفین ایوان دو ورودی دارد که یکی از آنها به راهرو کنار ایوان و دیگری به اتاقی متصل است و در حیاط تزئینات گلبری بسیار زیبایی مشاهد می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد تصریح کرد: از ویژگی‌هایی این بنا تزئینات گلبری و سقف زیر زمین ضلع غربی آن است.

فلاحتی در ادامه افزود: تاکنون برای مرمت این بنا 400 میلیون ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری مرمت آن به پایان برسد.

وی در خصوص مرمت بنا اظهار داشت: مرمت و حفاظت بنا از موریانه و کنترل آن در برنامه‌های اداره کل قرار گرفته و اقداماتی از جمله آواربردرای، پی‌چینی، دیوار چینی، اجرای سقف و تویزه، نماچینی با آجر سنتی، کونوشکنی و شیب‌بندی پشت بام توسط مالک با مشارکت این اداره کل در دست انجام است.

فلاحتی در پایان افزود: این بنا مربوط به دوره قاجار است و به شماره 31358 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.