در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷ میلیون شاخه گل‌ زینتی در این استان تولید و ۹۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها عرضه شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷ میلیون شاخه گل‌ زینتی در این استان تولید و ۹۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها عرضه شد.

به گزارش جماران، اکبر شیخ علیشاهی  روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان گل در سطح ۱۵ هکتار از گلخانه های استان که به کشت گل‌های زینتی اختصاص دارد تولید شد.

وی بابیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل زینتی از یزد به کشورهای گرجستان و قرقیزستان صادر شد، خاطرنشان کرد: پارسال ۱۴ میلیون شاخه انواع گل های زینتی تولیدی یزد در بازار استان‌های مختلف کشور عرضه گردید.

این مسئول بابیان اینکه پارسال با افتتاح یک گلخانه به مساحت ۱.۲ هکتار زمینه تولید گل‌های گلدانی در استان فعال شد اظهار کرد: سالیانه حدود ۲۰۰ هزار گلدان گیاهان زینتی و آپارتمانی نیز در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر هکتار گلخانه گل زینتی حدود ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه می شود، ادامه داد: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی ، دولت برای هر هکتار تا سقف ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از بند الف  تبصره ۱۸ به بهره برداران پرداخت می‌کند.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان یزد تعداد واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی استان را ۲۷ واحد اعلام و خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی  هستند.

شیخ علیشاهی  ، گونه‌ گل‌های زینتی استان یزد را رز، ژربرا و لیسیانتوس ذکر و یادآور شد: بیشتر مراکز تولید گل و گیاه استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارند .

وی  با اشاره به مزیت‌ تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه جویی در مصرف آب و با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، اضافه کرد : در استان یزد سه هزار و ۹۰۰ گلخانه دار  مجوز فعالیت دارند.

این مسئول  بیان کرد: استان  یزد با وجود محدودیت‌ منابع آب‌های زیر زمینی و کاهش بارندگی ، هم‌ اکنون از لحاظ تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی برحسب نوع محصول در رتبه های اول تا پنجم  کشور قرار دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.