رئیس انجمن زرتشیان ایران اعلام کرد: به دلیل شیوع کرونا برای نخستین بار آیین درگذشت «اشو» زرتشت به صورت مجازی در یزد برگزار شد.

رییس انجمن « همازور» زرتشتیان ایران گفت: برای نخستین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از آن، آیین درگذشت « اَشو » زرتشت پیامبر ایران باستان امروز جمعه به صورت مجازی در یزد برگزار شد.

به گزارش جماران، منوچهر ارغوانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنجم دی‌ماه سالگرد درگذشت زرتشت پیامبر ایران باستان است ، تنها روزی که جشن نیست ولی روز سوگواری هم نیست در آیینی به یاد او از سوی موبدان زرتشتی برنامه دعا و نیایش به درگاه اهورا مزدا( خدا) انجام شد. 

وی ادامه داد: آیین بزرگداشت زرتشت، پیام‌آور یکتاپرستی برای استفاده عموم در اینستاگرام انجمن زرتشتیان پخش شد و این برنامه تا شب همچنان در کشور و استان یزد با برنامه‌های متنوع نیایش و دعا خوانی ادامه دارد.

 زرتشت در هفتاد و هفت سالگی هنگامی که گشتاسب کیانی و پسرش اسفندیار، فرمانروای بلخ (مزارشریف) از پایتخت بیرون رفته بودند، فرمانروای تورانی "ارجاسب" که دشمن دیرینه‌ او بود، درنگی یافته و « تورابراتور» را با لشگر بزرگی به بلخ فرستاد.

تورانیان دروازه‌ شهر بلخ را درهم شکستند و هنگامی که زرتشت با لهراسب و گروهی از پیروانش، روی هم رفته هفتاد و دو تن در آتشکده‌ نوبهار شهر بلخ به نیایش سرگرم بودند به زخم شمشیر کشتند.

 زرتشت گرچه از جهان رفت و از دیدگان پنهان شد، ولی روان پاکش همراه با اندیشه و آموزش‌های جاودانه‌اش پیوسته زنده ماند. بزرگ مردی که پس از هزاران سال هم‌چنان نام، راه و اندیشه‌اش بر تارک هوشمندی راست اندیشان و فیلسوفان بزرگ جهان می‌درخشد.

زرتشت آموزگار و پایه گذار اندیشه‌ خو و منش نیک و راستی در گیتی بود که به سه وَچَک (جمله)  کوتاه او پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک شناخته شده  و از دیدگاه پژوهشگران، تنها همین سه وَچَک (جمله) پایه‌ بنیادین مردم سالاری (دموکراسی) و شیوه‌ سازماندهی اندیشه‌ها و سُهش‌ها (احساسات) و در پی آن پیشرفت در جهان امروز شناخته شده است.

 در این روز زرتشتیان گردهم می‌آیند و به نیایش، خواندن گات ها( کتاب مقدس زرتشتیان) و پختن آش می‌پردازند، ولی به هیچ وجه سوگواری یا جامه‌ سیاه بر تن نمی‌کنند. از دیدگاه آنان، درگذشت، زایش دوباره و پیوستن به اهورامزداست، پس روان مردگان نیازی به سوگواری ندارند و اندوه برای درگذشتگان مایه‌ رنج روان آنان است.

 انجمن همازور زرتشتیان که در همه استان های زرتشتی نشین فعال است و دفتر اصلی آن در استان یزد دایر است در زمینه های فرهنگی، برپایی جشن های زرتشتیان، مدیریت گردشگری و امور خبری فعالیت دارد.

تعداد زرتشتیان جهان حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود که ۳۰ هزار نفر در ایران زندگی می کنند که از این تعداد حدود ۶ هزار نفر ساکن استان یزد هستند.

زرتشتیان ایران همانند دیگر اقلیت های شناخته شده در قانون اساسی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی  دارند.

معروف ترین زیارتگاه زرتشتیان به نام « چک چک » در شهرستان اردکان قرار دارد.آنها زیارتگاه های متعددی در استان یزد دارند و از دیگر بناهای معروف آنها می توان به آتشکده یزد و دخمه این شهر اشاره کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.