بسیاری از شهروندان و مسوولان، بروز خیلی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به خصوص در حوزه اخلاقی را که دامنگیر تعدادی خانواده‌ها شده است را ناشی از بی‌توجهی به فضای مجازی و  نظارت

کم بر نحوه فعالیت شبکه ها در فضای مجازی می دانند که برای پیشگیری از آن باید اقدام مناسب صورت گیرد.

به گفته آنها در عصر ارتباطات و  اطلاعات ، از فضای مجازی  به عنوان یک فرصت و ضرورت نمی توان آن را نادیده گرفت و اگر درست نظارت و مدیریت نشود نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه نوعی تهدید هم تلقی می‌شود . 

پایش و رصد مطالب شبکه ها  و گروه‌ها توسط مسوولان و همچنین تهیه محتواهای مناسب برای اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان توسط نهادهای آموزشی ، فرهنگی و تبلیغی در کار دقیق با هماهنگی بخش‌های مختلف و بر حسب مقتضیات زمان و در راستای اهداف و آرمان‌های نظام مورد تاکید است .

ضرورت نظارت بر شبکه‌های اجتماعی 

یکی از شهروند فرهنگی مهریز که عضو چند شبکه اجتماعی است، اظهار کرد: برخی افراد بدون  هرگونه نظارت به ایجاد گروه یا کانال در شبکه‌های اجتماعی اقدام می کنند و در کمال آزادی نسبت به بارگذاری برخی مطالب غیرضروری و حتی نامناسب اقدام می‌کنند.

حسین کمالیان اعتقاد دارد، از فضای مجازی اگر درست استفاده شود یک فرصت است و اگر نتوان از آن به خوبی  بهره گرفت ،تهدید است که مخاطبان زیادی دارد و باید با نظارت بر نحوه فعالیت و تشکیل شبکه‌های اجتماعی اقدامی مناسب به عمل آید تا موجب سوء استفاده برخی افراد نشود  .

هویت‌بخشی به کانال و گروه‌ها

رییس اداره تبلیغات اسلامی مهریز گفت: با وجود اهمیت بهره‌گیری از فضای مجازی در راستای تحقق اهداف انقلاب در وضعیت کنونی نه تنها اقدام مناسبی صورت نگرفته است بلکه برخی افراد  با انگیزه‌های مختلف در راستای تضعیف ارزش‌های دینی و انقلابی از آن استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدعلی متوسل افزود: باید با عزم جدی و تصمیم ملی نظارت و هویت‌بخشی به فعالان فضای مجازی صورت گیرد تا هر کسی به خود اجازه ندهد از این بستر ضروری در راستای ترویج برخی محتوای غیرضروری استفاده کند.

وی اظهار داشت: باید در شهرستان با حضور مسوولان امر به صورت جدی و مستمر نحوه فعالیت شبکه‌های اجتماعی نظارت شود تا خدای ناکرده از این زمینه مهم ارتباطی در راستای اهداف دشمنان و  تضعیف دین و ارزش‌های اسلامی بهره‌ بردرای نشود .

فضای مجازی جریان ساز 

همچنین امام جمعه مهریز گفت: فضای مجازی یکی از ابراز مهم ارتباطی است که نقش بسیار حساسی دارد که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر من رهبر نبودم مسوول فضای مجازی می‌شدم.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی افزد: فضای مجازی یک بستر مهم فرهنگی است که باید بیش از گذشته از آن با نظارت عالیه در راستای اهداف نظام و انقلاب و ترویج ارزش‌های معنوی و انقلابی بهره گرفت .

وی تاکید کرد: اگر بر نحوه فعالیت فضای مجازی از جمله مطالبه مهم مردمی است ، نظارت دقیق و مستمری  صورت نگیرد به تهدید تبدیل می‌شود و هم‌اکنون بعضا شاهد برخی ناهنجاری‌ها در شبکه های اجتماعی هستیم .

ضرورت آموزش فعالان فضای مجازی 

همچنین فرماندار مهریز اعتقاد دارد، باید برای افراد فعال فضای مجازی در شهرستان نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی توسط دستگاه ‌های مسوول اقدام شود.

رضا زارع زاده مهریزی افزود: بسیاری معضلات فرهنگی و اخلافی که در جامعه رخ می‌دهد به دلیل

 ناآگاهی افراد از مقررات و رعایت نکردن موازین است، باید مسوولان نهادهای آموزشی و فرهنگی بیش از گذشته به حوزه آموزش عنایت داشته باشند.

فرماندار مهریز اظهار کرد: باید کار در فضای مجازی و تشکیل کانال و گروه قانونمند و در راستای اهداف و مقررات اسلامی باشد تا بتوان در صورت مشاهده و بروز مشکلی نسبت به پیگیری آن اقدام کرد.

زارع زاده تصریح کرد: اگر نظارت در راستای اجرای مقررات و آموزش کاربران فضای مجازی در اولویت باشد بدون شک شاهد پیشگیری از بسیاری معضلات فرهنگی و آسیب‌ها خواهیم بود.

خودداری از برخورد منفعلانه 

همچنین مسوول بسیج رسانه مهریز گفت: باید از فرصت فضای مجازی در راستای اهداف عالیه نظام و انقلاب و نشر محتواهای مناسب برای مردم به خصوص جوانان استفاده کرد که با وجود اهمیت موضوع هنوز درست از آن استفاده نشده است .

مرتضی منصوری افزود: آموزش کاربران فضای مجازی ، نظارت بر نحوه فعالیت کانال ها و گروه‌ها ، شناسایی نقاط ضعف و قوت این بستر در منطقه ، همکاری جدی دستگاه‌های فرهنگی و ارزش نهادن به جایگاه خبرنگاران به تعالی فضای مجازی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: نباید با فضای مجازی در منطقه منفعلانه برخورد شود بلکه با برنامه جدی و مشخص با در نظر گرفتن شرایط و ضرورت‌ها  از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در مسیر درست برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

در شهرستان مهریز حدود ۱۰۰ گروه و کانال در پیام رسان‌های مختلف با موضوع های گوناگون فعالیت دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.