غلامعلی دهشیری یکشنبه شب در سلسه نشست‌های رمضانیه در جمع روحانیان در حوزه علمیه مدینة العلم کاظمیه افزود: برای پیشگیری  از بروز آسیب‌های  فرهنگی و اجتماعی به خصوص جرایم لسانی باید تلاش‌های فرهنگی افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه باید روحانیون به خاطر نوع ارتباطی که با آحاد مردم دارند بیش از گذشته ار فرصت منابر و راهنمایی و اشاد برای پیشگیری و ارتقای فرهنگی جامعه بکوشند.

این مسوول اظهار کرد: حضور فعال روحانیان در جامعه و داشتن منابر هدفمند بر اساس شرایط و آگاهی به نیازها و مطالبات در کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بسیار موثر و تعیین کننده است.

دهشیری به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و یادآور شد: اگر واجب الهی در جامعه محقق شود از بسیاری ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

وی گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه یک فرد یا دستگاه خاص نیست و همه افراد باید برای تحقق آن در جامعه به وظایف دینی و انسانی خود عمل کنند که نتایج خوبی برای جامعه و مردم به همراه دارد.

رییس کل دادگستری یزد به اجرای طرح هر مسجد یک قاضی اشاره کرد که در سال‌های گذشته با استقبال مردم مواجه شده و در سال‌جاری پیگیری می‌شود بر پاسخگویی دقیق به سوالات مردم به عنوان راهکار مهم پیشگیری از آسیب ها برشمرد .

دهشیری همچنین از روحانیون خواست در کنار دادگستری برای تحقق اهداف و برنامه‌ها نسبت به ارائه دیدگاه و پیشنهادات اقدام کنند که مورد بهره‌برداری برای حل مسائل و خدمت به مردم استفاده می شود.

تشکیل ۴۰ پرونده روزه خواری در یزد  

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت:  از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۴۰ پرونده روزه‌خواری تشکیل شده و توسط پلیس ۷۰ مورد تذکر صادر و طبق مقررات وظایف توسط دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

محمدرضا حدادزاده افزود: روزه‌خواری در برخی مناطق به خصوص ییلاقات بعضا گزارش شده که در مرکز استان و شهرستان‌ها طبق مقررات توسط دادستان‌ها موضوع پیگیری و اقدام  مناسب و به موقع صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در استان گسترده نیست اظهار کرد: برای پیشگیری از روزه‌خواری باید کار فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر انجام داد چون برخورد قضایی جواب نمی‌دهد هرچند وظایف قانونی پیگیری می‌شود.

این مسوول تصریح کرد: دستگاه قضایی به تنهایی نمی‌تواند در امور  مختلف فرهنگی موفق باشد و قطعا باید همه نهاهای فرهنگی و تبلیغی در کنار مجموعه قضایی وارد عرصه کار و فعالیت شوند که نتیجه مثبت به همراه دارد.

حدادزاده در خصوص دوچرخه‌سواری  بانوان گفت: تاکنون  توسط پلس ۱۵۰ تذکر به متخلفان ارائه شده و همچنین بر اساس مقررات نسبت به توقیف ۸ دستگاه وسیله نقلیه اقدام لازم انجام شد .

وی به نقش منابر و روحانیون در پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌ها در جامعه و بین جوانان اشاره کرد و تلاش بیشتر در سایه امر به معروف و نهی از منکر را مورد تاکید قرار دارد .

پیشگیری، هدف حوزه قضایی 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت:  پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی جزو سیاست‌ها و برنامه‌های محوری قوه قضائیه است و برای تحقق آن به همکاری روحانیان دلسوز نیاز مبرم است .

محمد حسین رحیمی‌زاده افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم توسط این معاونت سالانه با حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه با همکاری افراد و خانواده ها برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها باید هر امری که صورت می‌گیرد دارای پیوست فرهنگ باشد که اکر چنین شد شاهد جامعه‌ای سالم و عاری از گونه مشکل فرهنگی خواهیم  داشت.

اجرای طرح امام محله 

مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد گفت: طرح امام محله از سال گذشته به منظور  استفاده هرچه بهتر از ائمه جماعات در استان شروع شده که امسال نیز با همکاری نهادهای فرهنگی و آمورشی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی افزود:روحانیون در هرمحله بخاطر ارتباطی که با مردم و جوانان دارند مسائل و مشکلات را بررسی و سپس برای حل آنها با همکاری سایر بخش‌ها نسبت به پیگیری و اقدام لازم را انجام می‌دهند.

وی به اهمیت مشارکت فعال روحانیون در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و رسیدگی به مسائل اشاره کرد و گفت: روحانیون باید مشکلات فرهنگی هر محله را برای بررسی و حل به مسوولان منعکس کنند.

این مسوول اظهار کرد: اگر معضلات فرهنگی هر منطقه دقیق رصد، پایش و سپس به اطلاع مسوولان برسد نقش مهمی در حل بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دارد که دامنگیر جامعه می‌شود.

نجیمی گفت: فرهنگ دارالعباده باید همواره مصون بماند و برای حفظ آن همه افراد و دلسوزان جامعه باید به وظایف شرعی و انقلابی خود عمل کنند که رسالتی مهم است و کوتاهی از آن به هیچ وجه پذیرفته نیست.

استان یزد یک هزار و ۵۰۰ روحانی و ۲ هزار مسجد دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.