در مدت بیش از ۲۲۰ روز از سال زراعی آبی (از ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) میانگین بارندگی کشور ۲۷۵.۴ میلیمتر بوده که ۶.۴ درصد کمتر از سال قبل و ۳۳.۶ درصد بیشتر از بلندمدت بوده است.

در این مدت میانگین میزان بارش در استان یزد ۱۱۹.۷ میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل ( ۱۱۹.۴ ) ۳. درصد و نسبت به بلندمدت (۹۰.۲ میلیمتر ) ۳۲.۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور، یزد با ۱۱۹.۷ میلیمتر، خراسان جنوبی با حدود ۳۰ میلیمتر بیشتر یعنی ۱۴۹.۴ و اصفهان با ۱۵۶.۱ میلیمتر کم بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند که آمار در سال قبل برای هر کدام از این استان‌ها به ترتیب ۱۱۹.۴ ، ۱۳۲.۴ و ۱۸۴.۷ میلمتر بود.

بر این اساس، بارندگی‌های استان‌های یزد و خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته این در حالی که میزان بارندگی اصفهان نسبت به سال قبل ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین گیلان با ۷۸۴.۷ میلیمتر، مازندران با ۶۴۶.۱ میلیمتر و لرستان با ۵۷۳.۵ میلیمتر پربارش ترین استان‌های ایران بوده در حالی که سال قبل میزان بارش در این استان‌ها در این بازه زمانی ، ۵۴۳.۱ ، ۹۷۷ و ۷۰۱.۳ میلیمتر گزارش شده بود.

 در این مدت بیشترین افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت متعلق به استان‌های هرمزگان با ۱۴۳.۴ ، قم ۸۱.۵ و سیستان و بلوچستان ۷۴.۴ درصد و بیشترین کاهش نسبت به بلندمدت هم در استان‌های چهارمحال و بختیاری با منفی ۱۲ میلیمتر، کهگیلیویه و بویر احمد با منفی ۸.۸ میلیمتر و کرمانشاه با منفی ۵ میلیمتر اتفاق افتاده است.

بر این اساس، کمترین بارندگی امسال در مرکز کشور و بیشترین بارندگی همچون همیشه در استان‌های شمالی و در مسیر سلسه جبال زاگرس (با وجود کاهش نسبت به سال قبل) بوده است.

بیشترین بارندگی  امسال هم نسبت به بلندمدت و سال قبل تقریبا در جنوب و در مسیر دریای عمان به سمت جنوب شرق (حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان) و در نقطه مقابل بیشترین کاهش  در این مقایسه با این دو مقطع زمانی هم در محدود مسیر رشته کوه زاگرس به سمت مرکز ایران ( چهارمحال و بختیاری ، لرستان و کرمانشاه ) گزارش شده است.

 چندسالی است که رتبه نخست کم بارش ترین استان کشور به یزد رسیده این در حالی است که از سال گذشته آغاز ترسالی برای ایران و بویژه مرکز کشور پیش بینی شده بود.

با این وجود روند بارش‌ها در ۲ سال اخیر نسبت به سال‌های قبل و تقریبا ۲ دهه قبل امیدوار کننده است تا شاید قنات‌ها و چشمه سارهای کویر مرکزی ایران بار بارش‌های بهاری، جانی دوباره گرفته و امید مردم بویژه کشاورزان تقویت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.