مرتضی سعیدی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سد کاسه دارای سرریزی به ارتفاع ۶ متر و به طول ۱۴۰ متر و از جنس سنگ و سیمان توسط این اداره برای کنترل روان آب‌های حوزه بالا دست ساخته شد.

وی با بیان اینکه این سازه در سال ۱۳۹۰ با هدف تجمیع سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب جاده یزد – ابرکوه ساخته ‌شد، افزود: برخی از سال به دلیل وجود سیلاب ، زیستگاه و مامن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

این مسوول حوزه آبخیزداری ابرکوه ادامه داد : این سازه آبی در فاصله ۲۰ کیلومتری و در ۹ کیلومتری جاده ابرکوه – یزد واقع است .

سعیدی بابیان اینکه این شهرستان تحت تاثیر تداوم ۲ دهه خشکسالی ، کاهش بارندگی ، افت سطح آب‌های زیر زمینی، قرار دارد، خاطرنشان کرد: آبگیری سد و بندها ، نقش تاثیر گذاری در تقویت آب سفره های زیر زمینی دارد.

وی افزود: به دنبال بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در حوزه شمال فارس و برخی مناطق شهرستان ، از مجموع ۲۳ سد و بندهای خاکی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان که ۱۵.۷ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد ، درمجموع ، ۱۲ میلیون مترمکعب سیلاب در این بندها ذخیره سازی شد.

مهار سیلاب و روان آب نقش موثری در پیشگیری از تخریب زیرساخت ها از جمله پل ها، آبراهه ها، راه های بین مزارع ، مسیرهای ارتباطی، اراضی زراعی ، باغی و گلخانه ها  دارد و  سبب تقویت منابع آب های زیرزمینی از جمله چاه ها ، چشمه ها و  قنات می شود.

بر اثر تداوم ۲ دهه خشکسالی و افت ۲۱ متر سطح سفره های آب زیرزمینی حدود ۴۰ فروچاله در شهرستان به وجود آمد و کشاورزان با خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برداشت آب را از چند سال گذشته مدیریت می کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.