مرتضی سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک تیم سیار در منطقه هنشگ و برد در منطقه مرزی یزد و فارس برای جلوگیری از ورود زود هنگام دام عشایر ودیگر دام‌ها به مراتع ابرکوه شهرستان مستقر شده است.

وی تاکید کرد: عشایر برای حفظ سلامتی خود و همچنین جلوگیری از چرای زودرس مراتع تا اواخر اردیبهشت از کوچ به مناطق ییلاقی استان فارس پرهیز کنند.

سعیدی ادامه داد: عشایر باید با توجه به بارندگی‌ها و تقویت پوشش گیاهی مراتع از چرای زودرس دام که باعث خسارت به پوشش گیاهی و سفت شدن خاک می‌شود، پرهیز کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه تاکید کرد: هم اکنون ۲۷ سامانه عرفی مرتعی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲ سامانه روستایی مربوط به روستاهای رحیم آباد و بداف از توابع بخش مرکزی و بهمن است.

وی در خصوص تقسیم‌بندی مراتع  نیز یادآور شد: افزون بر ۹۰ درصد مساحت مراتع شهرستان (۲۱۵ هکتار)  مراتع قشلاقی است و ورود دام عشایر و دیگر دامداران تا اوایل فصل پاییز به این مراتع ممنوع است.

سعیدی همچنین با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان ییلاقی است: خاطرنشان کرد، ورود دام‌ دامدارانی که دارای پروانه چرا هستند از اواسط اردیبهشت ماه به مراتع مجاز است .

این مسوول  اداره منابع طبیعی ابرکوه تاکید کرد: ظرفیت سالانه مراتع این شهرستان ۲۰ هزار واحد دامی است و این در حالی است که با شروع فصل چرا بیش از ۳۰ هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع می‌شوند.

به گفته وی جمعیت دامی موجود بیش از ۱.۵ برابر ظرفیت مراتع است بنا بر این با دامدارانی که از ظرفیت مجاز بیشتر استفاده کنند، برخورد قانونی می شود.

۴۸۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است که با توجه به شرایط اقلیمی ۲۴۳ هزار هکتار آن اراضی بیابانی و ۲۳۷ هزار هکتار نیز مرتع است .

جمعیت عشایر شهرستان‌ ابرکوه چهار هزار نفر درقالب هزار و ۳۰۰ خانوار است که در روستاهای  هارونی، اسفندآباد ، فراغه و ده عرب ساکن هستند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.