جواد منصوری افزود: حفاظت از منابع آب با تنگناهایی رو به رو است که حل آن مستلزم نقش آفرینی همگانی است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، وی اظهار داشت: در سنوات گذشته اغلب فعالیت ها، اقدامات سازه ای به شمار می رفت اما با گذشت زمان و در سال های بعد، مدیریت منابع آب در کنار طرح های سازه ای به طرح های غیرسازه ای نظیر طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب نیز معطوف شد.

وی با بیان این که طرح های غیرسازه ای همانند طرح های سازه ای قابل لمس و افتتاح نیست گفت: این طرح ها اگرچه به نظر مشهود نیستند اما پایدار و ماندگارند و لازمه آن نیز حرکت های جهادی و عزم جمعی است.

وی به دستورالعمل اجرایی تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در سال ۱۳۸۷ اشاره و خاطرنشان کرد: دستورالعمل اجرایی تشکیل شورای حفاظت در آن سال ها مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه از سال ۹۳ این شورا همزمان با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، با جدیت بیشتری فعالیت خود را از سر گرفت و با همگرایی تمام دستگاههای اجرایی استان آغاز بکار کرد.

منصوری به تنگناهای موجود در زمینه حفاظت از منابع آب استان اشاره کرد و گفت: تنگناهای ما پیشی گرفتن سرعت روند کاهش منابع آب بر اقدامات ترمیمی، کم بودن فرصت ترمیم تا نقطه بدون بازگشت، عدم هماهنگی کافی بین ارگان های مرتبط با مسئله کاهش منابع آب،  وجود سیاست های متناقض، وابستگی بیشتر راهکارها به امتیازات دولتی،  کمرنگ شدن مدیریت مشارکتی و مصرف گرایی است.

وی تصریح کرد: در خصوص مصرف گرایی، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNIP) اعلام کرد که ۸۳ درصد از زمین های کشاورزی جهان به تولید گوشت یعنی کشت علوفه برای دام و تولید فرآورده های لبنی اختصاص پیدا می کند که این مصرف گرایی در دنیا،  کشور و نیز استان اتفاق افتاده و باعث افزایش مصرف آب شده است.

منصوری با بیان اینکه نحوه برخورد و رفتار ذینفعان و بهره برداران آب با چالش کم آبی متفاوت است اظهار داشت: در مناطقی که ضخامت آبخوان ها مناسب است و تاثیر آنی خشکسالی روی منابع آب احساس نمی شود با نوعی عدم واکنش مواجه هستیم زیرا این افراد آگاهی ملموس از وضعیت منابع آب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: رقابت در برداشت از منابع آب چالش دیگر این بخش است که باعث شکل گیری رفتار نادرست در بهره برداران شده به گونه ای که تصور می شود اگر از منابع آب برداشت نکنند،  دیگران برداشت خواهند کرد، لازم به ذکر است که این چالش با جلوگیری از اضافه برداشت و نصب کنتور هوشمند تا حدودی حل شده است.

منصوری به سکوت مطلعان از تخلف و عدم گزارش آن به شرکت آب منطقه ای اشاره وگفت: سکوت مطلعان مشارکت آنها در تخلف بهره برداران غیرمجاز است و باید مانند گذشتگانمان امانتدار نسل آینده باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش قنوات در استان یزد، گفت: طراحی و اجرای قنات در استان یزد، الگوی موفقی را به جهانیان نشان داد و باعث شد علی رغم کم آبی های استان، در هیچ دوره ای از تاریخ شاهد جنگ برسر آب نباشیم.

وی با بیان اینکه در دوره حاضر منازعات برسر آب افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: ما در استان نیازمند اجماع بر اولویت های آبی نظیر جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، برخورد قاطع با چاه های غیرمجاز موجود، جلوگیری از اضافه برداشت ها، نصب کنتور هوشمند، اجرای طرح مدیریت مشارکتی، بهره برداری از حداکثر ظرفیت های اجتماعی و آگاهی بخشی، هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع آب مستلزم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی ای است که منجر به تغییر در رفتار و بهره برداری بهینه از منابع آب شود.

در استان یزد سه هزار و ۶۸۰ حلقه چاه ، ۳۸۷ دهنه چشمه و دو هزار و ۶۳۰ رشته قنات وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.