بندهای خاکی می‌تواند حجم وسیعی از رسوب ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است و به تقویت منابع آب های زیرزمینی منطقه کمک می کند. 

سید علی باقری عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد بند خاکی در روستاهای ابراهیم آباد، طرنج، ثانی آباد، گرده کوه ، آدروشک و علی آباد چهل گزی قرار دارد.

بخش مرکزی مهریز شامل دهستان های میانکوه ، ارنان ، تنگچنار ، بهادران و خورمیزات است و از جمعیت ۵۵ هزار نفری این شهرستان حدود ۳۰ درصد در روستاها زندگی می کنند.

عرصه های منابع طبیعی مهریز ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و این شهرستان ۲۵ بندخاکی دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هرار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد امروز در ابرکوه به خبرنگار ایرنا، گفت: در جریان بارندگی‌های فروردین ماه جاری حدود هفت میلیون مترمکعب سیلاب در بندها و سازه‌های خاکی این اداره کل مهار، کنترل و ذخیره سازی شد.

محمدرضا آخوندی  افزود: جمع آوری سیلاب و روان آب ها نقش موثری در تقویت منابع آب های زیرزمینی استان دارد و از مجموع سیلاب های جمع آوری شده ۸۰۰ هزار مترمکعب آن در بندخاکی روستای رحیم آباد بخش مرکزی ابرکوه  ذخیره شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و هشت بند و سازه خاکی در مناطق مختلف استان برای مهار و کنترل سیلاب های فصلی و روان آب ها ساخته‌ شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.