مهدی غیب الهی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا  افزود: کاشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به ‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۰۰ میلیون ریال در مجموع ۱۶.۵ میلیارد ریال درآمدزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت این نوع گیاهان مورد توجه این نهاد است افزود: پیش بینی می شود در سال ۹۹ با توجه به ارزش افزوده بالا، کم آبخواه بودن آن و استقبال کشاورزان سطح زیرکشت به ۴۰۰ هکتار افزایش یابد.

این مسوول اظهارکرد:  گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ترین محصول کشاورزی است که تاکنون ۱۵ رقم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه (گرم و خشک) مناسب تشخیص داده شد که می توان به زعفران ، به‌ لیمو، نعناع ، زوفا ، شیرین‌بیان ، شوید ، زیره ، شنبلیله ، مرزنگوش و بادرنجوبه اشاره کرد.

غیب الهی ادادمه داد: گیاهان دارویی سالانه، حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارند و به دلیل نیاز کم به آب ،  می‌تواند به منابع سفره های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و هم منبع درآمد مطمئنی برای کشاورزان باشد.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ، یادآورشد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه این موارد در برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای دارد.

۱۵ هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه اراضی هم زراعی است و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه هشت هزار خانوار امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می شود.

  مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.