با شروع ویروس کرونا در شهر یزد هم چنان غوغایی به پا شد که دیگر رمقی برای میزبانی از عید نگذاشته است گاهی فکر می کنم کاش می توانستم از این ایام کتابی بنویسم تا در تاریخ ثبت شود و آیندگان بداند همچون طاعون ها و وباها خطرناکتر نیز در جهان وجود دارد بنویسم زمانی نیز فرا رسیده بود که پدر ها و مادرها حسرت دیدن فرزندانشان را به دل داشته باشند و شاید جای بوسه ای نیز  روی گونه بچه ها خالی و چقدر لذت بخش که این شیرینی ها حالا برایمان حسرت شده است.

در این بحبوهه کرونایی مرکز شهر یزد این شهر جهانی کمی چراغش کورسو شده است اما مردم همچنان آن را نپذیرفته اند و گویایی هنوز آن را جدی نگرفته اند، مرکز شهر یزد شلوغ است و این ازدحام شلوغی باعث تکثیر بیماری می شود گام را فراتر می نهم و از مرکز استان حارج می شوم به فاصله ۲۴۰ کیلومتری از یزد می روم جایی که گاهی به دلیل بُعد زیاد مسافتش بیمار در راه برای رسیدن به مرکز استان و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی از قافله زندگی باز می ماند آنجا که تخت بیمارستان در زمان غیر از کرونا کمبود بود اما امروز دیگر ...

بعد از طی این مسیر به شهر هرات مرکز شهرستان خاتم می رسیم جایی که بیشترین عشایر استان را در خود جای داده است، بعد از پیمودن ۳۰ کیلومتر به انتهای ترین نقطه این استان در نقطه جنوب یزد به بزرگترین روستای استان یعنی روستای چاهک می رسیم  شغل اکثر مردم روستا کشاورزی است و  مردم به کار در کشت ، زراعت و باغات مشغول هستند.

کوچه ها و خیابان ها خلوت است و دیگر اینجا هم بوی عید نمی آید و مردم برای فرار از این خانه نشینی با باغات خود در بیرون از روستا می روند و به درختان رسیدگی می کنند چرا که الان فصل رسیدگی به درختان و کوددهی و تغذیه آنهاست.

بعد از آن باید چند کیلومتری را طی کنم  تا به تنها باغات استان یزد یعنی جنگل های باغ معدن و باغ شادی برسیم آنجا که عشایر ساکن هستند با شیوع ویروس کرونا دیگر مردم در روستاها نیز کمتر در خیابان ها تردد می کنند و از همه برایم تحسین برانگیز  بود که مردم روستا تمام تلاش خود را برای اینکه این مهمان ناخوانده وارد روستا نشود به کار بستند و همه با هم بسیج شده اند تا علاوه بر حفاظت از ورودی های روستا ضدعفونی خیابان ها و معابر را نیز به درستی انجام دهند.

بعد از گذشتن از روستا بختیاری به روستای باغ معدن می رسیم مردم با لباس های محلی و عشایری نشسته اند و گوسفندان نیز مشغول چرا هستند دخترها و زنانی که پا به پای مردان مشغول کار هستند و در این بحبوحه دستی نیز به نشانه خوش آمد گویی برایت بالا می کنند.

 به روستای باغ معدن می رسیم به سراغ علی بیگی دهیار روستای باغ معدن می رویم علی با پدرش توی باغشان مشغول به کار هستند بعد از احوالپرسی به دهیار گفتم وضعیت روستا چطور است عشایر در چه حال هستند عشایر اینجا از کرونا واهمه ای ندارند علی خنده معنا داری کرد و گفت: ترس برای بچه شهری هاست اینجا روستاست مردم روستا و عشایر چیزی برای از دست دادن ندارند چون آنها بچه های کوه و دشت هستند زندگی در شرایط سخت را زیاد تجربه کرده اند.

علی به همراه خانواده اش جز عشایر منطقه خاتم هستند و در برخی از فصول سال کوچ می کنند مادرش شغلش تهیه لبنیات است و پدرش دامداری انجام می دهد و علی نیز کمک حال خانواده می باشد.

علی بیگی در این خصوص اشاره کرد: مردم عشایر و روستا رعایت می کنند اما وسایل و تجهیزات لازم برای ضد عفونی را ندارند و می طلبد تاسئولان به این روستا نشینان نیز کمک کنند.

دهیار روستای باغ معدن خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مردم از جاهای مختلف جهت دیدن از تنها جنگل های استان یزد به این مکان ها می آیند و برای تردد باید از بین عشایر عبور و مردم روستاها عبور کنند باید این روستاها نیز ضئ عفونی شود.

بیگی گفت: مردم اینجا اگر چه مشغول فعالیت های روزمره شان هستند اما نکات بهداشتی را رعایت می کنند.

 مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان یزد نیز در گفتگو با ایرنا گفت: در حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این نهاد در پیشگیری از شیوع بیماری، کمپین « روستای بدون کرونا» راه اندازی کرده است..

محمد ابراهیمی افزود: این کارزار تبلیغاتی در کانال ارتباطی  بر بستر پیامک طراحی شد، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانی که درگیر کرونا بودند یا یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با ارسال عدد ۵ به ۳۰۰۰۲۷ اطلاع دهند.

وی اظهار داشت: هدف این است با شناسایی خانواده‌های عضو صندوق که به صورت قطعی درگیر بیماری شدند یا به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، بتوانیم از آنها حمایت کنیم تا از این چالش عبور کنند.

ابراهیمی ادامه داد: تلاش داریم در مرحله اول، با اطلاع‌رسانی گسترده پیامکی به جامعه هدف یا از طریق شبکه‌های اجتماعی، محیط روستایی و عشایری کشورمان را از گزند این بیماری دور نگه داریم و در مرحله دوم اگر یکی از خانواده‌های عضو صندوق درگیر بیماری شد، در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق از آن حمایت کنیم.

هم اکنون از ۲۴ هزار و ۲۶۴ نفر عضو این صندوق  ۲ هزار و ۹۸۰ نفر مستمر بگیر هستند و این صندوق فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ با هدف حمایت از روستاییان ، عشایر و کشاورزان برای دریافت مستمری ، بازنشستگی ، از کار افتادگی و فوتی آغاز کرده است.

رییس بیمارستان آیت الله خاتمی هرات مرکز شهرستان خاتم گفت: متاسفانه این بیمارستان از لحاظ فضای فیزیکی با مشکل روبروست لذا مردم از مراجعه غیر ضروری به این مراکر خودداری نمایند..

روح الله حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز بهترین راه امن ماندن از ویروس کرونا در خانه بمانند و از ترددهای غیر ضروری و مراجعات غیر ضروری نیز به مراکز درمانی خودداری نمایند.  

وی یادآور شد: متاسفانه با نزدیک شدن به نوروز شاهد هستیم که ازدحام جمعیت در خیابان هاست و این موجب می شود تا این ویروس شیوع بیشتری پیدا کند.

وی گفت: تمام اطلاعات لازم از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به عشایر داده شده است تا ضمن قرنطینه موارد بهداشتی را نیز رعایت کنند.

فرماندار خاتم اظهار داشت: جلسه توجیهی با دهیاران روستاها برگزار شده و نحوه ضد عفونی و همچنین حفاظت از مناطق تحت نظارتشان جهت جلوگیری از این ویروس انجام شده است.

فرجام فاضلی افزود: گفت: در این شرایط تداوم ضدعفونی کردن محیط‌های عمومی از جمله پمپ‌بنزین‌ها، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها و عابربانک‌ها و داروخانه‌ها ضروری است و شهروندان و روستاییان با تمام قوا این عملیات مهم را آغاز کرده‌اند.

وی یادآور شد: شهروندان، روستاییان و عشایر هم باید موضوع انتشار ویروس کرونا را جدی بگیرند چرا که یک مورد در خاتم مثبت بوده است اما حال عمومی بیمار رضایت بخش است امید داریم که بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله بتوانیم در کنار خانواده‌هایمان زندگی خوبی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: بخشداری های مرکز و مروست با همکاری دهیاری ها و روستاهای پرجمعیت و در مسیر راه های اصلی نسبت به ضدعفونی معابر اقدام می کنند.

خاتم در ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

خبرنگار ایرنا در شهرستان خاتم یزد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.