دکتر محمود نوری شادکام روز دوشنبه در نشستی که به منطور اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری کرونا با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد افزود: تا کنون افزون بر ۹۵ درصد این بیماران مبتلا به این ویروس نبوده‌اند و جواب نمونه آزمایش‌های آنان تقربیا ۴۸ ساعت زمان می برد.

وی اظهار داشت: کرونا از آنفلوانزا پیچیده‌تر و خطرناک‌تر نیست، فقط  سرعت انتقال این بیماری بیشتر است و با رعایت اصول پیشگیری و بهداشتی جای نگرانی وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه موارد فوت ناشی از  این بیماری زیر ۲ درصد است، تصریح کرد: افرادی به علت این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که سالخورده یا دارای بیماری ضمیمه ای بودند.

آماده باش بیمارستان های استان 

وی اظهار داشت: تمام بیمارستان‌های استان اعم از دولتی و خصوصی مکلف هستند که بیماران را پذیرش کنند و اقدامات اولیه و بستری را با شرابط خاص انجام دهند.

دکتر نوری شادکام افزود: بیمارانی که به اورژانس‌های بیمارستانی و درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اگر توسط پزشک مشکوک شناسایی شوند به اتاق ایزوله منتقل و توسط متخصصین عفونی، داخلی و اطفال معاینه می‌شوند و در نهایت با نظر متخصص عفونی بیمار در اتاق‌های ایزوله بخش‌های بیمارستانی بستری می‌شوند.

بیمارستان شهید صدوقی محل ارجاع بیماران قطعی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: اگر بیماری تشخیص قطعی شود و نیاز به مراقبت‌های خاص داشته باشد، با هماهنگی پزشک مرجع، در صورت وجود تخت خالی به بیمارستان شهید صدوقی ارجاع می‌شود اما بقیه بیمارستانها نیز وظیفه خود را در این زمینه انجام می‌دهند ضمن اینکه سایر خدمات در بیمارستان‌ها تعطیل نیست و فعالیت مراکز درمانی روال عادی دارد.

وی در پاسخ به ادعایی مبنی بر اینکه از موارد مشکوک آزمایش گرفته نمی شود، افزود: این موضوع صحت ندارد و در تمامی بیمارستانها استان بحث غربالگری، تشخیص و بستری را انجام می‌دهیم و اگر بیماری نیاز به مشاوره‌های خاص داشته باشد، به بیمارستان شهید صدوقی ارجاع می‌شود.

لغو مرخصی روسای بیمارستان‌ها و کادر درمانی 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مرخصی تمام رؤسای بیمارستان‌ها، پزشکان متخصص عفونی و کادر درمانی استان لغو شده و کادر درمانی در صورت نیاز به مرخصی ضروری، با جایگزینی نیروی این موضوع انجام می شود و هم اکنون شرایط به لحاظ امکانات خوب است البته کمبودهایی وجود دارد که به سرعت این کمبودها برطرف می‌شود.

توزیع بسته بهداشتی و آموزشی در زمینه بیماری کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست گفت: قرار است بسته بهداشتی و آموزشی توسط مراکز جامع سلامت در استان توزیع شود البته این بسته اکنون در قم پخش شده و در استان یزد هم به محض دریافت و آماده سازی جهت توزیع، اطلاع رسانی می شود.

محمدرضا دهقان در خصوص مطالب و شایعات مختلف که در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است افزود: رسانه‌ها اخبار را از منابع موثق و مردم نیز اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

وی ادامه داد: مورد فوتی در اردکان یا مورد فوت یک کودک هشت هیچ ارتباطی به کرونا ندارد و متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی، موارد فوتی عادی را  به کرونا ارتباط داده اند.

دکتر دهقان افزود: حفاظت از سلامت تک تک آحاد جامعه مهم است اما سلامت افراد فقط جسمانی نیست بلکه سلامتی روحی و روانی هم حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا  در استان گفت: انجام آزمایش تشخیصی ویروس کرونا (کیت) در استان یزد انجام نمی شود و به همین علت نمونه آزمایش به تهران ارسال می شود.

دکتر دهقان اضافه کرد: البته آزمایشگاه استان در زمره آزمایشگاه تیپ ۲ قرار دارد و درصورتی که از لحاظ استانداردهای لازم مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد در آینده به این کیت‌ها مجهز می شود.

وی خاطر نشان کرد: این کیت ها فقط در اختیار انستیتو پاستور تهران بوده و نمونه‌های مشکوک به کرونا به این انستیتو در تهران ارجاع داده می‌شود.

دکتر دهقان اضافه کرد: مردم از میوه و سبزیجات دارای برگ سبز تیره بیشتر استفاده کنند، گوشت و مواد پروتئینی را کامل بپزند و از مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان بیش از ۲ هزار و 500 نفر را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.