محمدعلی شاه‌حسینی رور چهارشنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی استان با موضوع بررسی اخبار و فضاص مجازی در مورد انتخابات پیش رو که دوم اسفند ۹۸ برگزار می شود، افزود: از این تعداد هفت شعبه مربوط به اقلیت دینی زرتشتیان استان است.

وی اضافه کرد: از این تعداد چهار شعبه مربوط به زرتشتیان شهرستان یزد و بقیه مربوط به شهرستان های اردکان ، تفت و میبد است.

جمعیت زرتشتیان یزد حدود ۶ هزار نفر تخمین زده می شود که در مجموع پیروان آیین زرتشت در مجلس شورای اسلامی مطابق قانون اساسی یک نماینده در مجلس دارند.

دبیر ستاد انتخابات استان در ادامه با بیان اینکه ۱۵ هزار نفر در برگزاری انتخابات مجلس همکاری دارند، اظهارداشت: تاکنون مشکل امنیتی که موجب خدشه دار شدن  به انتخاب شود، گزارش نشد.

شاه حسینی تصریح کرد: بر اساس آخرین نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در استان، صلاحیت حدود ۶۰ درصد از سوی شورای نگهبان احزار و یا تایید شده است.

وی افزود: امروز کشور در شرایط حساسی قرار دارد و دشمنان قسم خورده نظام چشم طعم به برگزاری انتخابات مجلس دوخته اند و به دنبال توطئه هستند که حضور مردم را کمرنگ نشان دهند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر ستاد انتخابات استان یزد تصریح کرد:  دشمن نشاط و امنیت انتخابات را نشانه گرفته و مطالبی در کانال های ضد انقلاب رد و بدل می شود که مردم در این اقتدار ملی شرکت نکنند.

وی اظهارداشت: یکی از نشانه‌های مقبولیت هرنظام و حکومتی حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است ،اگر انتقاد و مشکلی هم وجود دارد و گله مند هستند، برای کوری چشم دشمنان در پای صندوق رای حاضر شوند.

شاه حسینی یادآور شد: رسانه های باید از انشتار مطالب تفرقه انگیز که موجب دلسردی مردم از حضور در این آزمون ملی  می شود، جدا خودداری کنند و همچینین نباید با انتشار مطلبی حیثیت و آبروی افراد را زیرا سووال ببرند.
همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: مطابق قانون انتخابات ، مجری و ناظر بر انتخابات مشخص است و در ذیل ماده ۶۷ قانون انتخابات وظیفه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه محول شده است.

محمدحسین رحیمی زاده با اشاره به جرایم و تخلفات انتخاباتی افزود: تاکنون روند مشکل سازی در زمینه انتخابات در استان وجود نداشت، البته از مراجع مختلف گزارش هایی اعلام و سعی شد، این موضوع  مدیریت شود.

وی اظهارداشت: ۱۷  گزارش در زمینه تخلفات انتخاباتی در استان به دبیرخانه ستاد پیشگیری از وقوع جرم انتخابات رسید، البته این آمار مربوطه به هفته قبل است و عمده تخلفات مربوط به تبلیغات زودهنگام است.

این مقام قضایی تصریح کرد: تلاش شد مواردی را که در فضای مجازی و کانال های اجتماعی در مورد  تخلف انتخاباتی اتفاق می افتد در مرحله نخست تذکر داده شود، البته در مواردی به ویژه منشا آن خارج از استان بود، مشاهد گردید که بعضا در نظرسنجی هایی سعی بر القای افراد بر شرکت نکردن در انتخابات بود که این موارد هم مدیریت و حذف شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد تصریح کرد: جرایم در قانون مطرح شده  فرقی نمی کند که در فضای حقیقی یا فضای مجازی باشد و مواردی عمدتا در فضای مجازی رخ می دهد قبل از شروع تبلیغات رسمی انتخابات است .

این مسوول قضایی اضافه کرد: رسانه ها باید در بحث انتخابات مجلس اخلاق محوری ، قانون گرایی ، امیدآفرینی و مقرارت قانونی را در اولویت کارهای خود قرار دهند و نباید امیدها به یاس تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به مسائل اخلاقی و قانونی در انتخابات نباید خدشه ای وارد شود، امیدواریم  با همراهی مردم ، نامزدها و طرفداران آنها انتخاباتی با شکوه و با سلامت برگزار شود.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بر همگرایی رسانه ها در برگزاری انتخابات مجلس تاکید کرد و گفت:حضور حداکثری  مردم در انتخابات مدنظر است

مجید جوادیان زاده افزود: در استان  ۱۹۳ رسانه وجود دارد  که از این تعداد ۱۲۶ رسانه چاپی، ۳۷ رسانه برخط و ۳۰ رسانه غیربرخط است ،همچنین چهار روزنامه، ۲۹ هفته نامه ،۳۰ ماهنامه،سه مورد گاهنامه و ۲ فصلنامه در این بخش فعالیت دارد.

به گفته وی هم اکنون ۵۰ دفتر سرپرستی روزنامه های سراسری در استان فعال است.

چهاردهم بهمن ماه جاری رییس ستاد انتخابات یزد به ایرنا گفته بود که بر اساس آخرین نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان، صلاحیت ۱۴۵ نفر از سوی شورای نگهبان احزار ویا تایید صلاحیت شدند که این تعداد حدود ۶۰ درصد داوطلبان ثبت نام شده را شامل می شود.

احمد ترحمی افزود: در مجموع برای انتخابات مجلس در استان در چهار حوزه انتخابیه  ۲۳۹ داوطلب در مرحله اول ثبت نام کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در ادامه میزان تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات در استان یزد را ۶۰ درصد، رد صلاحیت شدگان را ۳۰ درصد و داوطلبان انصرافی را ۱۰ درصد ذکر کرد و ادامه داد: برای حوزه انتخابیه یزد و اشکذر صلاحیت ۷۷ نفر تایید شد و آمار داوطلبان تایید صلاحیت شده برای حوزه انتخابیه اردکان ۹ نفر است.

ترحمی تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده برای حوزه انتخابیه تفت و میبد را ۳۰ نفر و حوزه انتخابیه مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم را هم ۲۹ نفر ذکر کرد.

جمعیت استان یزد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون تعداد افراد واجد شرایط حق  اعلام نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.