شینا انصاری روز چهارشنبه در نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای ایران در یزد افزود: به رغم اهمیت موضوع در حل مشکل ، اقدام‌های انجام شده توسط دستگاه‌های مختلف برای مدیریت هوای کشور ناهماهنگ است و هنوز به صورت کامل بندهای قانونی در حوزه هوای پاک اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست مسوولیت سیاستگذاری در حوزه مدیریت آلودگی هوا را بر عهده دارد ادامه داد: موضوع مهم و تعیین‌کننده مدیریت هوای پاک امروز عامل اصلی مدیریت شهری در کل کشور است.

این مسوول با بیان اینکه سازمان محیط زیست در کنار وزارت کشور، نفت و صنعت،  چهار دستگاه اصلی در حوزه مدیریت هوای پاک هستند بیان داشت: پایش کیفیت سوخت در بازه‌های زمانی سه ماهه از اقدام‌های ضروری برای مدیریت هوای کلانشهرهاست.

انصاری تاکید کرد: از ابتدای سال آینده باید خودروهای کشور ، یورو پنج باشند و به رغم مخالفت سازمان محیط زیست، شاهد پیش‌فروش خودروهای یورو چهار در کشور هستیم.

وی گفت: موتورسیکلت‌های فرسوده از دیگر چالش‌های محیط زیستی است که قطعا حمایت از موتورسیکلت‌های برقی نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا ایفا می‌کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در قانون هوای پاک ۳۴ ماده تدوین شده که از این تعداد ۱۶ ماده به صورت مستقیم و غیرمستقیم ویژه سازمان شهرداری‌هاست که باید تمام اجرایی شود.

انصاری ، ساماندهی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، مدیریت نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را از جمله قوانین تدوین شده برای مدیریت هوای کلانشهرها در کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه ۲ سال از ابلاغ قانون هوای پاک گذشته گفت: هنوز برخی از مصوبات این مهم بر زمین مانده و هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آنها انجام نشده است.

انصاری، موضوع مهم فرهنگی حفاظت از محیط زیست شهری را مسائل حائز اهمیت ذکر کرد که باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران مرتبط قرار گیرد.

این مسوول همچنین با اشاره به اینکه  جذب مشارکت مردمی نقش مهمی در مدیریت هوای کلانشهرها دارد تصریح کرد: شهرداری‌ها باید علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست برای اطلاع رسانی وضعیت هوا به مردم ورود کنند.

چهارمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای ایران به مدت ۲ روز در یزد پیگیری می‌شود.

این نشست با هدف ارائه الگوهای موفق، تبادل تجارب و مشارکت حول محور موضوعات مختلف محیط زیست از جمله قانون هوای پاک و تحلیل آیین نامه مرتبط با وظایف شهرداری‌های کلانشهرهای و وزارت کشور برگزار شده است.

در این نشست ملی، نمایندگان محیط زیست ۱۸ شهر کلانشهر کشور، مدیران ارشد اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مدیران ارشد شهرداری یزد(معاونت خدمات شهری) و اداره کل محیط زیست استان حضور دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.