رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه عصر روز پنجشنبه در حاشیه اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه و بهره‌برداری از محصول این گیاه مرتعی اجرا می شود.

مرتضی سعیدی با بیان اینکه آنغوزه شیرین از جمله گونه‌های سازگار و متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه است، افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه ‌خشک استان یزد و دوره‌های متوالی خشکسالی، زادآوری گیاهان مرتعی کم شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه ۸۵۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این عملیات از محل صندوق توسعه ملی تخصیص‌ یافته است ، تأکید کرد: باید به ‌صورت دستی اقدام به بذرپاشی در مراتع دارای ارزش اقتصادی بالا و با استفاده از بذرهای جمع‌ آوری‌ شده و گونه‌های مرتعی در سال‌های قبل کرد.

سعیدی ، مراتع را مهم‌ترین ذخایر عرصه های طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اهمیت پوشش گیاهی مراتع در تولید خوراک دام ، نفوذ آب باران، تولید گیاهان دارویی، اشتغال‌ های جانبی و آثار زیست‌ محیطی آن در تولید اکسیژن و کاهش گاز دی‌اکسید کربن است.

آنغوزه ، شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از گیاه خارج می‌شود و ازنظر دارویی اهمیت زیادی دارد.

فصل بهره‌برداری آنغوزه از اوایل خردادماه شروع و تا شهریور ادامه دارد .

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه اظهار کرد: به زودی عملیات مدیریت روان آب در ۶۰۰ هکتار حوزه آبخیز غرب شهرستان آغاز می شود که برای این طرح حدود هفت میلیارد ریال هزینه در نظر گرفته شد که از محل اعتبار صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

۴۸۰هزار هکتار عرصه‌ های منابع طبیعی ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است که با توجه به شرایط اقلیمی ۲۳۷ هزار هکتار آن بیابان و بقیه مرتع است .

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

آغاز کاشت ۸۷ هزار اصله نهال در استان یزد

 همچنین محمدرضا آخوندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد امروز در حاشیه طرح درختکاری در سطح ۵۰ هکتار اراضی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امسال در اجرای طرح کاشت درخت در کشور ، حدود ۱۵ میلیون اصله نهال برنامه ریزی شد که سهم استان ۸۷ هزار اصله در سطح ۶۲۰ هکتار است.

  وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح، عملیات بیولوژیکی در ۱۴ هکتار در بخش آبخیزداری شهرستان‌های میبد و بافق متناسب با منطقه و همچنین کپه کاری و بذرپاشی در ۵۸۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های ابرکوه، اشکذر، بهاباد، اردکان، میبد، یزد و تفت نیز انجام می‌شود.

۹۸ درصد مساحتِ استان یزد به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل شده که  ۳۸ درصد مساحت این عرصه‌ها معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار شامل اراضی‌های بیابانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.