غلامرضا جعفری در جمع فعالان ورزش بومی‌محلی یزد افزود:  با همکاری هیات‌ها در راستای بهره وری بالا، توانمندی جامعه مولد با یک رویکرد همگانی و با اولویت همگانی کردن ورزش، تثبیت ارتقای جایگاه ورزشی و انسجامی که می‌توانیم از طریق ورزش در بین اقوام  بوجود بیاوریم اقدام می‌شود.

وی اظهار داشت: فدراسیون تمام تلاش خود را برای توسعه و گسترش ورزش و زیرساخت‌ها در روستاها بکار بسته و موفقیت‌های بدست آمده حاصل تلاش و سخت‌کوشی هیات‌های استانی و اعضای هیات در نقاط مختلف بوده است.  

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان یزد، جعفری خاطر نشان کرد: این فدراسیون در تلاش است با تجهیز خانه‌های ورزش روستایی، با ساماندهی به امور ورزش روستاها نسبت به حمایت لازم از استعدادهای نخبه برنامه‌ریزی لازم را صورت دهد.

وی افزود: بحث همگانی کردن ورزش در فدراسیون ورزش‌های روستایی از نگاه من اولویت دارد بر ورزش قهرمانی و لازمه اجرای آن ، زیرساخت‌های مناسب است که سعی شده تا با ایجاد و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی ، مردم را به ورزش‌کردن ترغیب کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی خاطر نشان کرد:نگرش حاکم بر سیاست‌ها و برنامه‌های ما با یک رویکرد علمی پیش می‌رود زیرا قرارمان این نیست، چون ورزش روستایی است و ورزش سنتی و بازی‌های بومی و محلی است فقط به تشریح چشم انداز، سیاست‌ها و برنامه‌ها بپردازیم.

جعفری با اعلام اینکه احیا و ترویج ارزش‌های فرهنگی در قالب بازی‌های بومی و محلی تجلی پیدا می‌کند بیان داشت:  معرفی فرهنگ ارزشی ایرانی در دنیا یکی از اهداف اصلی ما در عرصه بین‌الملل است و یکی از مهمترین بحث‌هایی که ما دنبال می‌کنیم موضوع احیا و ترویج بازی‌های سنتی است.

در یزد همانند استان های دیگر بازی های بومی‌محلی بسیاری وجود دارد که به مهمترین آنها می توان به لی لی بازی  ، دوزپا  ، گانیه ،  چوب کلی  ،  چوب کشی  ، دال پلان ، تیر و کمون  ،  یک گل ، ۲ گل  ،  خروس جنگی  و غیره ...اشاره کرد.

استان یزد ۴۸ هیات ورزشی و ۷۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارد.

۸۷ درصد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی ها  زندگی می کنند.

از مجموع جمعیت استان حدود ۶ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های ابرکوه و خاتم مستقر هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.