در این زرمایش که به صورت نمادین در دبیرستان دخترانه خلیج فارس اردکان برگزار شد، مسئولان محلی، آموزش و پرورش، امدادگران و اعضای فعال جمعیت هلال احمر، نیروهای انتظامی، آتش نشانی و اورژانس حضور داشتند.

همچنین شعار رزمایش امسال « مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» انتخاب شده است.

در رزمایش یادشده دانش آموزان با راه‌های پناه گیری ، امداد و نجات، اطفا حریق و آشنایی با خودرو و وسایل امداد و نجات آموزش دیدند.

فرماندار اردکان هدف از برگزاری رزمایش را افزایش میزان دانش و آگاهی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی عنوان کرد و افزود: از دیگر اهداف آشنایی با پدیده زلزله و بالا بردن میزان آمادگی دانش آموزان و نیروهای عملیاتی امداد و نجات است.

بهروز شهابی زاد اظهارداشت: در این رزمایش کمبودها، نواقص و نقاط ضعف و تلاش برای رفع کاستی های دستگاه های امدادی مشخص و بررسی شد.

وی ادامه داد: اردکان از نظر خطرپذیری نسبی زلزله بر اساس آیین نامه طراحی ساختمان در برابر ماده  ۲۸۰۰ در مکان خطرپذیری متوسط قرار دارد و روستای « رباط پشت بادام»  بخش خرانق از خطرپذیری بالاتری برخوردار هست.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

زمین‌لرزه یا زلزله ، لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسل های پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه رخ می‌دهد.

محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را « هایپوسنتر»، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند.

پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیفی در منطقه رخ می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌ هستند، به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

زمین لرزه نتیجهٔ رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی را ایجاد می‌کند و زمین‌لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله‌سنج یا لرزه‌نگار ثبت می‌شوند.

در نزدیکی سطح زمین، زلزله به صورت ارتعاش یا گاهی جابه جایی زمین نمایان می‌شود، زمانی که رومرکز در داخل دریا باشد، در صورت تغییر شکل زیاد و سریع بستر دریا باعث ایجاد سونامی می‌شود که معمولاً در زلزله‌های بزرگ‌تر از بزرگی هشت درجه ریشتر اتفاق می‌افتد و ارتعاش زمین باعث ریزش کوه و همین‌طور فعالیت‌های آتشفشانی می‌شوند.

در حالت کلی کلمهٔ زمین‌لرزه هر نوع ارتعاشی را چه طبیعی یا مصنوعی را در بر می‌گیرد ، زمین‌لرزه‌ها اغلب نتیجه حرکت گسل‌ها هستند و همین‌طور می‌تواند حاصل فعالیت‌های آتشفشانی، ریزش کوه‌ها، انفجار معدن‌ها و آزمایش‌های هسته‌ای باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.