موضوع فیلم داستان عشق جوانی شهرستانی به دختری اهل جنوب کشور در تهران است که به ازدواج ختم می شود و دختر به دلایلی به همراه برادرش مجبور به مهاجرت می شود و با درگیر شدن با گروهی تکفیری اتفاق هایی برای آنها رخ می‌دهد، ادامه پیدا می‌کند.

این فیلم با نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی که در آن بازیگرانی چون الناز شاکردوست ، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی ، پدرام شریفی ، امین میری، شبنم مقدمی ، فرید سجادی حسینی و آرمین رحیمیان به ایفای نقش پرداختند .

این فیلم توانست در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر،۶ جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را کسب کند.

شهردار میبد در مراسم اکران این فیلم از این شهر به عنوان شهر جهانی زیلو نام برد و گفت: به تازگی به دعوت شورای جهانی صنایع دستی در نخستین نشست شهرداران در کشورهای چین و مالزی شرکت کرد، و در چین مشاهده کرد، کودکان در کنار درس خواندن به بافت سازه‌های حصیری مشغول بودند در حالی در میبد کمتر کودکی را می‌شناسم که با زیلوبافی آشنا باشد.

علیرضا نقوی افزود: همچنین تصاویر هنرمندان آنها در مدارسی که بازدید شد، به چشم می‌خورد اما مشخص نیست در موزه زیلوی میبد تصویر چند هنرمند برای معرفی این هنر به گردشگران به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: امروز سینمای ایران در دنیا تاثیرگذار است اما در کشورمان به آن به عنوان اوقات فراغت نگریسته می‌شود.

نقوی یادآور شد: همه در تمام امور با برنامه ریزی و علم حرکت کنیم و در کنار ارزش قائل شدن برای هنر و صنعت خود و در همراهی با مسئولان به پیشرفت روز افزون جامعه کمک کنیم.

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهل شاهدیه یزد است در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضورش در شهر میبد از مردم خواست که با تمام وجود از تاریخ و هویت خود محافظت کنند.

نرگس آبیار تصریح کرد: ما باید اجازه ندهیم حتی یک خانه که نشان دهنده اصالت مایزدی هاست نابود شود و نماهای بیگانه جایگزین نماهای اصلی یزد و میبد شود.

وی با اشاره به قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله شهر شاهدیه (ابرندآباد) یزد که بنای اولیه آن را به عصر ساسانیان قبل از اسلام نسبت می دهند، گفت: متاسفانه یک سوم از بافت منحصر به فرد آن به جا مانده است جا دارد بازسازی آن مورد توجه قرار گیرد .

وی با تاکید بر حفظ فرهنگ و پیشینه به جای مانده شامل دایره واژگان ، ، ضرب المثل ها ، افسانه ها ، تعزیه ها و... تصریح کرد: در تلاش هستم که فرهنگ روستای ابرندآباد و منطقه شاهدیه حفظ شود.

وی همچنین به ساخت فیلمی که در آن هنرمندان میبد بازی می کنند، مرمت بافت تاریخی را نشان دهد، نوید داد.

این کارگردان مطرح کشور که تاکنون ۳۱ جلد کتاب نوشته است در حاشیه اکران فیلم یادشده در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : در سال ۸۳ اولین فیلم داستانی را ساخت و به دنبال آن با ساخت ۱۰ فیلم در حوزه مستند و داستانی در سال ۹۱ اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کرد.

آبیار در پاسخ به این سئوال که چگونه وارد دنیای فیلم سازی شد، افزود: با دیدن یک فیلم بسیار تاثیرگذار و با سعی در جهانی کردن زبان خود وارد این عرصه شده است .

وی تاکید کردد: بدون هیچ رابطه و پیوندی تنها با توجه به اینکه پدرش راننده کامیون بود، و فردی قصه گو و قصه پرداز خوب و عاشق سینما بود و در برهه ای از زمان در یزد و تهران زندگی کرد،  باعث شد بدون طی دوره آکادمیک، فیلمسازی را مطالعه و ادامه داد.

وی با اینکه همه آثارش را به یک اندازه دوست دارد، یادآور شد: اما به فیلم «نفس» که با بازیگری هنرمندان یزدی تهیه شد، نگاهی شخصی تر دارد.

در حاشیه اکران فیلم شبی که ماه کامل شد، با حضور خانم آبیار لوح تقدیر به فعالان عرصه سینما و تئاتر میبد ، بازیگران نمایش در این شهر و چند نفر از هنرآموزان پردیس فرهنگیان یزد اهدا شد.

میبد ۲ سالن سینما و حدود پنج  گروه نمایشی دارد که در عرصه نمایش و نیز سینما فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.