سیدمحمد رستگاری روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی برخی فرهیختگان و استادان دانشگاه با توجه به اهمیت بالای  مدیریت صحیح پساب‌های صنعتی و خانگی افزود: تصفیه خانه شهر شاهدیه به دلیل ایجاد بوی نامطبوع و تجمع پشه باعث نارضایتی مردم منطقه شده است.

وی اظهار داشت: باید هرچه زودتر اقدامات عملی و جدی در راستای رفع  این چالش انجام شود.

همچنین استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در این نشست بیان داشت: یزد با ۲ مشکل کم آبی و زیست محیطی روبروست که مشکل اخیر از کم آبی استان مهمتر تلقی می‌شود.

سیداحمد میرباقری با بیان اینکه در ایران به صورت بی‌رویه آب مصرف و تبدیل به فاضلاب می‌شود، افزود: در اغلب کشورهای دنیا قوانینی وجود دارد که بر اساس آن هیچ صنعتی اجازه آلودگی محیط زیست و رهاسازی فاضلاب تولیدی به طبیعت را ندارد بلکه صنایع باید فاضلاب تولیدی را در سه مرحله تصفیه و آب تصفیه شده را به صنعت باز گردانند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع طبق این قانون کارخانه صنعتی حدود ۲۰ درصد آب اولیه مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و کارخانه باید ۸۰ درصد باقی مانده آب مورد نیاز را از پساب‌های تصفیه شده تامین کند.

میرباقری اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از پساب‌های تصفیه شده در صنعت کشور انجام نمی‌شود، یزد می‌تواند به عنوان پایلوت ( طرح آزمایشی) برای اجرای قانون استفاده از پساب پیشگام شود و صنایع را ملزم به اجرای قانون استفاده از پساب‌های تصفیه شده تولیدی خود کارخانه کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تصفیه خانه استاندارد هیچگونه بویی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: در یکی از مناطق تهران تصفیه خانه به صورت اصولی طراحی شده است و تمام فرآیندهای آن متناسب با استانداردهای روز انجام می‌شود، حتی ساکنان منطقه از وجود تصفیه خانه در منطقه بی خبرند.

میرباقری با اشاره به ضرورت تصفیه هوای خروجی از کارخانه‌ها، خاطرنشان کرد: در صورت وجود آلاینده‌ها در هوا و بارندگی ، آب باران اسیدی و به عنوان آلاینده‌ وارد منابع آب آشامیدنی و محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ چیز مهمتر از سلامتی مردم نیست، تصریح کرد: با صنایع آلوده کننده محیط زیست باید با قاطعیت برخورد شود چراکه منشاء بسیاری از سرطان‌ها همین آلودگی‌ها و فلزات سنگین ناشی از فعالیت صنایع است.

اغلب سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی یزد در محدوده دشت یزد - اردکان قرار دارد . یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شاهد استقرار  حدود ۸۰ درصد جمیعت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان در این دشت است. حدود ۶۵ درصد جمعیت استان در مرکز استان زندگی می کنند.

جمعیت شهرستان‌های مهریز، تفت، یزد، اشکذر، میبد و اردکان در محدوده این دشت ندگی می کنند.

فرماندار یزد اوایل اردیبهشت ماه ۹۸ گفته بود: بوی بد فاضلاب و همچنین پشه که در سال های اخیر به شدت باعث نارضایتی مردم شاهدیه و زارچ شده باید به صورت عملی رفع شود.

رستگاری افزود: متاسفانه مشکل پشه و بوی بد فاضلاب به شدت نارضایتی ایجاد کرده است و مجموع آبی که حاصل تصفیه خانه فاضلاب است در قالب برکه ای رها شده و این مساله مشکل ساز است و سال قبل نیز نشستی برگزار و مقرر شد که این مشکل برطرف شود که به دلیل عدم استفاده از پساب، کانون پشه به وجود آمده و امسال نیز این معضل اضافه شده است.
فرماندار یزد گفت: به نظر می رسد این معضل هر ساله است و می طلبد که در کنار سم پاشی این محل، برای جابه جایی آن به چندین کیلومتر دورتر از مناطق مسکونی اقدام شود.
رستگاری ادامه داد: شهرداری شاهدیه و زارچ که فضای سبز آنها نیز در حاشیه و کمربند سبز شهر یزد قرار دارد علی رغم صورت جلسه ای که قبلا شده بود هیچگونه تخصیصی از پساب تصفیه خانه فاضلاب ندارند و این در حالی است که بخش زیادی از این پساب در بیابان رها می شود
مدیرعامل وقت آب و فاضلاب استان یزد هم گفت: متاسفانه معضل پشه و رها شدن پساب فاضلاب و عدم استفاده از آن مصیبتی است که مردم را دچار کرده بویژه در مناطق شهر شاهدیه و زارچ نارضایتی هایی بخصوص در فصل بهار و تابستان ایجاد می کند.
علی اسلامی افزود: من و همه همکارانم از اینکه مردم شاهدیه ناراضی هستند ناراحتیم و همه اقداماتی که جهت کاهش مشکل لازم بوده انجام داده و خواهیم داد اما تا زمانی که این آب به مصرف نرسد و در بیایان رها شود پتانسیل وجود پشه وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: ۲۰ سال است که از ۲۰ لیتر شروع و به ۲۸۰ لیتر رسیده که فاضلاب با هزینه زیاد تصفیه شده و رها می شود و سپس تبخیر و برای مردم نیز مشکل ایجاد کرده است.
اسلامی اظهار داشت: در همان اوایل احداث تصفیه خانه فاضلاب سرب و روی مهدی آباد و موسسه کوثر تخصیص همه پساب را گرفته اند ولی معلوم نیست کی قرار است استفاده شود و ما فقط اقدامات پیشگیرانه داریم و تا این آب مصرف نشود و یا انتقال نیابد این مشکل خواهد بود.
مدیر تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد هم گفت: رشد و تکثیر حشرات را هر ساله داریم و بخشی از منبع آن آب های تجمع یافته است و هر سال از انتهای اسفند کار سم پاشی آغار می شود که به دلیل تغییرات آب و هوایی سم پاشی را از اوایل اسفند شروع کردیم
سید وحید غلمان افزود: حتی نامه نگاری با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته تا در صورت امکان با استفاده از هواپیما و سم پاشی به صورت هوایی انجام شود که در حال پیگیری هستیم هر چند ما کنترل می کنیم اما ۱۰۰ درصد نمی شود حشرات را از بین برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد نیز گفت: معضل فاضلاب و راهی که برای حل این معضل در پیش گرفته شده خودش به معضلی برای مردم تبدیل شده چون باز چرخانی آب به صورت درست اجرا نشده است .
نیره پور ملایی افزود: نمونه این مشکل را در چابهار نیز داشتیم که در فصل گرما و افزایش رطوبت در آب‌های رها شده تصفیه شده فاضلاب باعث به وجود آمدن پشه و از نوع مالاریا که بسیار خطرناک بود ،شد.
وی ادامه داد: مساله جدی، آب های حاصل از تصفیه است که رها شده و هیچ گونه استفاده ای از آن نمی شود و لازم است تا زمان فراهم شدن زیر ساخت های انتقال آب نسبت به مدیریت این آب های رها شده اقدام شود.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: معضل استفاده از پساب فقط برای یزد نیست و در کل کشور وجود دارد که البته برخی استان ها با استفاده از رودها و یا مسیرهایی که داشته اند این پساب را رها کرده اند ولی در یزد این امکان وجود نداشت و آب در برکه ای تجمیع شده است.
جوادیان زاده افزود: زیبنده نیست در استان یزد که آب کم داریم بیشترین تبخیر را در کشور داشته باشیم و پساب در دشت و کویر سوزان رها و همه آن تبخیر می شود و این معضل ۱۰ سال است که به وجود آمده است.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته این معضل از اولویت های ما بوده است هر چند در سال ۹۳ و هنگامی که کل آب پساب ۲۴۰ لیتر بوده ۲۴۸ لیتر آن فروخته شده است و این حتی مقداری بیشتر از آب استحصالی و تعهدی برای طرف مقابل به وجود آمده که عمده ترین آن سرب و روی مهدی آباد و موسسه کوثر است.
جوادیان زاده گفت: ما نه می توانیم این پساب را به جای دیگر واگذار کنیم و نه آنها جهت استفاده از این پساب کاری انجام می دهند و اخیرا مقرر شد طرح بازچرخانی آب به منطقه چرخاب اجرا شود که طرح آن تهیه شده و به دلیل بررسی های زیست محیطی در انتظار موافقت مرکز هستیم.

۷۵۳۷ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.