بهروز شهابی‌زاد روز دوشنبه در شورای حفاظت منابع شهرستان اردکان که با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان برگزار شد؛ تصمیم‌گیری متفاوت براساس وضعیت و شرایط آبی هر شهرستان استان را مورد تأکید قرارداد و اضافه کرد:  وضعیت اردکان در ارتباط با مباحث آب شرب خاص و اضطراری است و برای برون‌رفت از شرایط کنونی، انتظار مسئولان برنامه‌ریزی ویژه با توجه به وخامت شرایط مناطق مختلف است.

وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از منابع آبی در گذشته رویه‌ای نادرست در کشور بوده، افزود: حفظ فضای سبز شهری ضرورتی اجنتاب‌ناپذیر برای تعدیل و تصفیه هوای شهر است و درزمینه کشت گیاهان کم‌آبخواه باید کار اساسی صورت گیرد.

شهابی‌زاد با یادآوری این نکته که نسخه شهرستان‌های استان درباره خاموشی چاه‌ها باید متفاوت باشد؛ این مسئله را جزو دغدغه‌های اصلی کشاورزان دانست و اظهار امیدواری کرد تصمیمی منطقی و کارشناسی در این زمینه اتخاذ شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این نشست سخت‌گیری‌ها در حوزه آب را به‌منظور حفظ آینده مردم و برآورده‌کردن نیازهای آبی آنان دانست و گفت: روند افت منابع آب در سال‌های اخیر نگران‌کننده است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده افزود: در مناطقی مانند چاه‌ افضل اردکان ۳۰ سانتیمتر افت سطح سفره های آب زیرزمینی در سال را تجربه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برای این منطقه که شوری آب بالا بوده، دوره خاموشی چاه‌ها از ۶۰ روز به ۴۵ روز کاهش یافته اما ادامهٔ این روند و خشک‌شدن چاه‌ها کشاورزی منطقه را نابود خواهد کرد.

جوادیان‌زاده بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند کشاورزی باعث مدیریت منابع آب شده و کشاورزان را از خاموشی چاه‌ها بی‌نیاز می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه ۹۵ میلیون مترمکعب آب در شهرستان اردکان مصرف می‌شود که از این میزان، ۷.۸ درصد در صنعت و حدود ۸۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد .

۷۵۴۴ / ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.