اکرم فداکار روز سه شنبه در جلسه شورای فناوری استان اظهار کرد: برای ایجاد شهر هوشمند و اهداف آن باید ساز و کار واحدی داشته باشیم تا بر اساس آن همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه عمده مشکل در تحقق شهر هوشمند در حوزه اجراست،افزود: باید بررسی شود  چرا ایجاد شهر هوشمند که دغدغه استاندار و مسئولان است محقق نمی‌شود که دلیل اصلی آن نبود دغدغه در همه است.

معاون استاندار یزد توجه به شهر هوشمند را به عنوان امری تکنیکال و فنی اشتباه عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین هدف در ایجاد شهر هوشمند استفاده از ابزار و تکنیک‌ها برای رسیدن به رفاه و راحتی مردم است.  

فداکار تأکید کرد : اگر سیستم‌ها هوشمند شود فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون مجوزهای مسکن و ساخت و ساز و استعلام‌های آن و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ تسهیل می‌شود و می‌توان شاهد ارتقاء حقوق شهروندی در این بخش‌ها بود.

وی در عین حال یکی از راهکارهای تحقق شهر هوشمند را مدیریت و نقطه تماس واحد برای حل اختلاف میان بخش‌های مختلف بویژه واحدهای شهرداری عنوان کرد و گفت: البته این مدیریت یکپارچه نباید به منزله انحصار در تصمیمگیری تلقی شود و باید این مجموعه بتواند با تعامل با سایر بخش‌ها ، نتیجه گیری واحد درباره یک موضوع انجام دهد.

معاون استانداری یزد با بیان اینکه نشست امروز با هدف رسیدگی به چالش‌های اجرای پروژه شهر هوشمند و ارائه راهکارهایی در این زمینه برگزار شد، تصریح کرد: طرح مکانیزه کردن پروانه‌ها در راستای کاهش مراجعه مردم به شهرداری، رفع چالش‌های سرمایهگذاری در طرح شهر هوشمند و جذب هرچه بیشتر سرمایهگذار از جمله طرح‌های حیاتی در حوزه شهری است که در این نشست بررسی شد.

فداکار در پایان گفت: باید تلاش شود در پروژه‌های شهر هوشمند و فراخوان‌ها ، در کنار استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ ، توجه ویژه ای به توانمندی شرکت‌های بومی استان با وجود توان کم مالی نیز صورت گیرد .

شهر هوشمند ( Smart City ) به شهری گفته می‌شود که براساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای ۶ معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد. 
در واقع شهر هوشمند منطقه‌ای شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع ‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده میکند که این اطلاعات برای مدیریت داراییها و منابع شهری کارآمد است. 

شهر هوشمند با ترکیب و تعامل بسیاری از مجموعه‌های شهری شکل می‌گیرد و محصول همسویی سرمایه‌های انسانی، سرمایه‌های اجتماعی و زیرساخت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به زندگی با کیفیت بالا و اقتصاد پایدار است.

۱۹۶۸/ ۲۰۴۷

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.