مسئول برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: در مسیر جشنواره علاوه بر ایستگاه‌ بازی‌های محلی، مکان‌هایی برای نمایش و تولید هنرهای دستی از جمله خشت زنی و سفالگری با حضور کودکان علاقه مند برپا شده است.

الهام بیک خاطرنشان کرد: ورزش‌های باستانی، قصه گویی ، گردشگری کودک و نقاشی روی دیوار از دیگر برنامه‌های جشنواره است.

وی هدف از این اقدام را آشنایی مردم با ارزش‌ بافت تاریخی، کمک به احیای بافت کهن و ترویج فرهنگ اصیل و سالروز ثبت جهانی شهر یزد بیان کرد و افزود: جشنواره با همکاری سازمان فرهنگی ،اجتماعی و  ورزشی شهرداری یزد، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع  دستی و گردشگری و بخش خصوصی برگزار می‌شود.

کوچه‌های آشتی کنان، محل‌هایی تنگ و باریکی است که در محله فهادان یزد در بافت قدیم یزد قرار دارد و به دلیل باریکی ۲ نفر به سختی می‌توانند از آن عبور کنند.

دلیل ساخت چنین کوچه‌هایی این بود، این مسیرها را به قدری تنگ و باریک می‌ساختند، تا افرادی به دلایلی با هم قهر بودند یا کدورتی از هم داشتند، هنگام عبور پس از رسیدن به هم ضمن سلام و احوال پرسی با هم آشتی می‌کردند و به عبارتی این محل سبب نزدیکی و صمیمت میان افراد بود و در گذر زمان به همین دلیل به کوچه آشتی کنان معروف شده است.

بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.