فرماندار اردکان بر لزوم توجه به شرایط آب و خاک و نوع کشت شهرستان‌ها در موضوع برنامه زمان‌بندی خاموشی چاه‌های کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «بهروز شهابی‌زاد» در نشست شورای حفاظت منابع آب استان که به ریاست استاندار یزد برگزار شد، گفت: مسئلهه‌ی استفاده بهینه از آب به‌ عنوان موضوع حیاتی استان حائز اهمیت دوچندان است و به‌ همین سبب، جلسات شورای حفاظت منابع آبی شهرستان اردکان هر ماه برگزار می‌شود

وی ضمن ارائهه‌ی گزارشی از وضعیت منابع آبی شهرستان، افزود: مدیریت پساب صنایع به ‌خصوص تولیدکنندگان فرآورده‌های کنجدی در دستور کار شهرستان است و در این ‌خصوص ضمن تخصیص بودجهه‌ی پژوهشی لازم، از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کانون تفکر آب دانشگاه یزد کمک گرفته شده است.

شهابی‌زاد با اشاره به طرح خاموشی چاه‌های آب کشاورزی، توجه به تفاوت نوع کشت در شهرستان‌های مختلف استان را خواستار شد و افزود: نمی‌توان روش یکسانی را در تمام نقاط استان اعمال کرد.

وی در تشریح این موضوع ادامه داد: محصول کشاورزی در برخی نقاط، زراعی است و کشاورزان نوع کشت را در مدت خاموشی تغییر می‌دهند اما در مناطق دیگری از استان نظیر اردکان به ‌دلیل شوری هم‌زمان آب و خاک، نمک موجود در سطح خاک به ریشه‌ی  درختان نفوذ می‌کند و پس از پایان خاموشی و آغاز دوره‌ی آبیاری، جذب ریشه شده و باعث خشک ‌شدن درختان می‌شود.

وی با بیان این ‌که لازم است شرایط خاص برخی شهرستان‌ها در تصمیمات شورا لحاظ شود، تصریح کرد: انتظار داریم شورای حفاظت منابع آبی استان به خواسته‌ی کشاورزان اردکانی توجه کند.

رییس شورای حفاظت منابع آبی شهرستان بر استفاده‌ی دستگاه‌های دولتی از لوازم کاهنده‌ی مصرف آب و صرفه‌جویی حداقل ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل تأکید کرد و از تعیین مشوق‌هایی در این زمینه خبر داد.

شهابی‌زاد در پایان همچنین پیشنهاد ممنوعیت گسترش گیاهان پرآبخواه مانند چمن طبیعی در شهرداری‌ها و جایگزینی آن با گیاهان سازگار با اقلیم استان را پیشنهاد داد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.