الهام جلوداری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمک دولت در کنار فعالیت و مشارکت بخش خصوصی برای راه اندازی اقامتگاه های بومی گردی در اولویت است.
وی ادامه داد: هم اکنون 13 اقامتگاه بوم گردی در شهر و تعدادی در مناطق روستایی بخش مرکزی منطقه فعالیت دارد که تا پایان سال جاری به 20 واحد می رسد.
این مسئول خاطر نشان کرد: 80 مورد درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی دیگر توسط بخش خصوصی در نقاط شهری و روستایی وجود دارد که طبق مقررات بررسی و اقدام می شود.
این مسئول با اشاره به اهمیت صنعت گردشکری و ضرورت وجود امکانات برای پذیرایی از مسافران از بخش خصوصی برای مشارکت در ایجاد اقامتگاه های بوم گردی بیشتر دعوت کرد.
بوم گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.
بوم گردی واژه پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است، سفری مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری خاصی می شود.
مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.
تاکنون از میان صنایع ‌دستی، رشته سنگ ‌تراشی، چاقو سازی و ترکه ‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می شود.
مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند 55 هزار نفر جمعیت دارد.
مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
هم اکنون حدود 200 اقامتگاه بوم گردی در استان یزد فعال است.
بر اساس آمارگیری سال 1395 ، استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 6 هزار اثر تاریخی و فرهنگی دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.