به گزارش روز شنبه روابط عمومی این سازمان ، یداله جوادپور اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های تنظیم بازار محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور ، در یک ماه اخیر بالغ بر 3 هزار تن خرمای ذخیره شده محصول سال قبل در کشور توزیع شده و یا در حال عرضه است.
وی افزود: این میزان شامل 2 هزار و 500 تن خرمای مضافتی تولید جیرفت و جنوب استان کرمان و همچنین بیش از 500 تن خرمای استان بوشهر همه روزه به صورت عمده و با 20 الی 25 درصد زیر قیمت بازار توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی در حال عرضه به بازارهای کشور است.
رئیس تعاون روستایی یزد خاطرنشان کرد: در همین راستا ، خرمای زیر قیمت ، همه روزه به صورت مستقیم در محل غرفه اتحادیه تعاونی های تولید روستایی استان واقع در محوطه این سازمان توزیع می شود.
بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده توسط مدیریت کنونی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مبنی بر توسعه خریدهای توافقی و کشاورزی قراردادی، از این پس شاهد گسترش اقدامات شبکه زیر پوشش این سازمان در عرصه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تعادل بخشی میان عرضه و تقاضای ارقام پرمصرف مردم کشور خواهیم بود.
یش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود 25 هزارتومان و مضافتی بم 12 هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید اما اکنون نرخ هر بسته خرمای مضافتی در بازار داخلی بیش از 35 هزار تومان شده و رشد قیمت 20 تا 60 درصدی را تجربه کرده است.
ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین یا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می رود.
سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار تن انواع خرما در 203 هزار و 763 هکتار تولید می شود.
میزان تولید خرما در جهان حدود هفت میلیون و 500 هزار تن برآورد می شود که در یک میلیون و 100 هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی 6 ‌هزار و 834 کیلوگرم کشت می شود.
مصر، ایران، عربستان، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می روند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد.
متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که البته این شاخص در عربستان 34 کیلوگرم و در ایران هفت تا 10 کیلوگرم است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.