به گزارش ایرنا، حسین سالار آملی روز یکشنبه در نخستین گردهمایی رئیسان دانشگاه‌های ایران و مجارستان در دانشگاه یزد افزود: اهداف اصلی این سیاست، مواردی از جمله رفع مشکلات جامعه در کنار تجاری ‌سازی پژوهش و نتایج، توسعه آموزش حرفه‌ ای و بین‌المللی کردن آموزش عالی است.
وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای در حال ‌توسعه در رده میانی قرار دارد، تصریح کرد: نقش دانشگاه‌ها در فرآیند تحول جوامع بسیار حائز اهمیت است.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین گردهمایی رئیسان دانشگاه‌های ایران و مجارستان در دانشگاه یزد خاطر نشان کرد: این گردهمایی موجب افزایش اطلاعات وضعیت نظام آموزش عالی در 2 کشور می‌شود و در فرآیند افزایش و تقویت همکاری‌ها در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.
قائم مقام وزیر علوم درامور بین الملل اظهار داشت: اکنون حدود 81هزار نفر عضو هیات ‌علمی در بخش دولتی و خصوصی فعالیت دارند و حدود یک میلیون دانشجو نیز در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.
سالار آملی همچنین از 53 هزار و 340 مقاله منتشر شده پژوهشگران ایرانی در ژورنال‌های بین‌المللی اسکوپس و آی اس آی خبر داد و افزود: در سال 2018 میلادی طرح های مشترک پژوهشی بین ایران و سایر کشورها به 466 مورد افزایش یافت که حدود نیمی از آنها با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.
وی با یادآوری اثرگذاری اندک این پژوهش‌ها در جامعه ایرانی، این مساله را بزرگ‌ترین چالش دانست و خواستار توجه جدی به اثرگذاری پژوهش‌ها در جامعه شد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در ایران در راستای تقویت حوزه علم و دانش از تأسیس 42 پارک علم و فناوری، 186 مرکز رشد، 30 هزار مرکز پژوهشی، 231 میلیون دلار صادرات پژوهشی، و فعالیت 2 هزار و 150 شرکت دانش‌بنیان در ایران خبر داد.
سالار آملی از رشد 11 درصد مقالات مشترک ایران و کشورهای اتحادیه اروپا از سال 2016 خبر داد و بر همکاری‌های ایران و مجارستان در زمینه فعالیت های پژوهشی دوره‌های تحصیلی ، راهنمایی پایان ‌نامه‌های دکتری و گروه‌های پژوهشی مشترک تأکید کرد.
گردهمایی 2 روزه رئیسان دانشگاه های ایران و مجارستان امروز یکشنبه به میزبانی دانشگاه یزد آغاز شد.
محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد که به عنوان مسئول همکاری های دانشگاهی ایران و مجارستان انتخاب شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بحث و تبادل نظر درباره تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح های تحقیقاتی و برگزاری دوره های آموزشی مشترک را از جمله اهداف برگزاری این گردهمایی عنوان کرد.
مقام های دانشگاهی مجارستان در کنفرانس «رئیسان دانشگاه های جهان» که مهر 1397 در شهر بوداپست برگزار شد و در آن هیات ایرانی شرکت داشتند برای همکاری های دانشگاهی با کشورمان اعلام آمادگی کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران چندی قبل درباره وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی گفته بود که بر پایه یکی از رتبه بندی ها 23 مورد از دانشگاه‌ها و بر اساس رتبه بندی دیگری 18 مورد دیگر از دانشگاه‌های ایران، جزو فهرست یکهزار دانشگاه برتر دنیاست.
هم اکنون علاوه بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز دیگری با کسب مجوز از وزارت علوم دانشجو می‌پذیرند.
مجارستان هم از دانشگاه های زیادی با رتبه بندی بالا برخوردار است به خصوص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی که دانشگاه ها و کالج هایی با شهرت جهانی دارد و سازمان بهداشت جهانی کیفیت بالایی را برای تحصیل و اخذ مدرک پزشکی آن مد نظر قرار داده است.
از سال های گذشته تاکنون مجارستان یکی از کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی در اروپا بود و دانشجویان خارجی زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آن اقدام و ثبت نام می کنند.
استان یزد هم با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 68 مرکز آموزش عالی و 100 هزار دانشجو دارد که از این تعداد، حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.