مناطق روستایی و شهری شهرستان های تفت، مهریز و خاتم، بیشتر از دیگر نقاط استان، شاهد جاری شدن روان آبهایی بودند که گفتیم سیل و خودمان هم باور کردیم! غافل از اینکه سیل واقعی را کاربران فضای مجازی ایجاد کردند و از کاه، کوهی ویرانگر ساختند.
طی این 2 روز، شهرستان تفت به دلیل داشتن مناطق ییلاقی و برخورداری از رودخانه خشک و فصلی خود، بیشتر خبرساز شد و بخش عمده ای از فضای مجازی استان یزد را به خود اختصاص داد.
به دنبال بارشها و جاری شدن روان آب در این منطقه، برخی از کانالها و سایتهای خبری به دنبال تعطیلات نوروزی و تعطیلی روزنامه ها و رسانه های نوشتاری، فضا را برای پرداختن به این بخش مهیا دیدند و پیاز داغ آنچه را دیدند یا شنیدند بیشتر کرده و داستان یک کلاغ و چهل کلاغ را در اذهان تداعی کردند.
برخی کانالهای خبری، دستور فرماندار تفت برای خالی کردن روستاهای ییلاقی شهرستان به دلیل احتمال بروز حادثه ناشی از سیل را تیتر کردند و با آب و تاب فراوان بر روی آن مانور دادند در حالیکه فرماندار تفت بلافاصله آنچه را از قول وی گفته و نوشته بودند تکذیب کرد.
کانال دیگری از مسدود شدن جاده تفت به یزد به دلیل جاری شدن 'سیل' خبر داد و همین خبر، موجب کنجکاوی بیشتر مردم و سرازیر شدن آنها به سمت تفت و در نهایت ایجاد ترافیک شد در حالیکه جاده تفت به یزد نه تنها مسدود نشده بود بلکه تردد روان در آن جریان بود و مسیر هم خشک و بدون سیل بود!.
برخی ها فضا را برای تسویه حساب های شخصی، مهیا دیدند و هر آنچه توانستند علیه رقیبان خود نوشتند و سیل (روان آب) را بهانه ای برای این تسویه حسابها قرار دادند.
یکی از شبکه های فضای مجازی از روان آب ایجاد شده بعنوان سیل های عظیم در ییلاقات تفت یاد کرد تا نگرانی را بیشتر در دل خوانندگان خود جا بیندازد! از شکست سد صادق آباد گفتند و دوباره خودشان آن را رد کردند! و از 'بزرگی سیل نصر آباد' نوشتند!.
جالبتر از همه اینکه همین دست از کانالها، از عدم اطلاع رسانی برخی مسولان نالیدند و برخی هم از شرایط نامطلوب اطلاع رسانی در این زمینه شاکی شدند!.

***به کجا چنین شتابان؟
همانطور که گفتیم آنچه در استان یزد و شهر تفت اتفاق افتاد جاری شدن روان آب بود نه سیل! اما حتی اگر به اعتقاد برخی ها سیل هم بود وظیفه ما اطلاع رسانی و هشدار دادن بود نه ایجاد نگرانی و التهاب در شهروندان.
متاسفانه این دست از شبکه های اجتماعی و کانالهای خبری برای اینکه از قافله مثلا اطلاع رسانی عقب نمانند و خود را هم بیشتر مطرح کنند نوشتند آنچه را که واقعیت نداشت و جز ایجاد نگرانی در مردم و مخاطبان، پیامدی به دنبال خود نیاورد.
به آبی سیل گفته می شود که خانه ای را ویران کند، فردی را مصدوم یا مفقود نماید و باعث ایجاد خسارت در شهر و روستا شود؛ وقتی افرادی در کنار رودخانه تفت و در جوار مثلا سیل در حال قلیان کشیدن هستند و عده ای هم با شور و شادی در حال تماشا و فیلم گرفتن، آیا رواست بر آن نام سیل بگذاریم و مردم را نگران کنیم؟!.
آیا رواست از یک روان آب ساده، کوهی به نام سیل ویرانگر بسازیم و موجب ایجاد تشویش و ترس در مردم شویم؟!.
قطعا نباید از کنار حوادث غیر مترقبه و پیش بینی نشده به سادگی گذشت، باید به مردم، هشدارهای لازم را داد و آنها را از خطرات احتمالی آگاه ساخت اما نه اینکه با حاشیه سازی و نوشتن آنچه واقعیت ندارد بر التهابات دامن زد و مردم را نگران کرد.
خداوند را به خاطر بارانش شکر می گوییم و امیدواریم بارش رحمت الهی باز هم نصیب مردم خونگرم، تلاشگر و نجیب استان یزد شود.
6197
*خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.