سحر تاجبخش روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد با بیان اینکه طی 11 سال گذشته، بارش ها در کشور، زیر نرمال بوده است افزود: در استان یزد هم در سال زراعی جاری، 58.9 میلیمتر باران گزارش شد که نسبت به بلند مدت 21 درصد کاهش داشته است.

*** کاهش بارش ها، ناشی از تغییرات اقلیمی است
رییس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به برخی از 'اظهار نظرهای نادرست' در مورد دخالت انسان در کاهش بارش ها در برخی از مناطق کشور مانند یزد اشاره کرد و
یادآور شد: این سخنان، مبنای علمی ندارد.
وی اظهار داشت: علت کاهش بارش ها، تغییرات اقلیمی و منطقه ای است که شمال آفریقا تا حاورمیانه را در بر می گیرد و فقط مربوط به ایران نیست.
خانم تاجبخش تصریح کرد: یزد در زمره مناطق کم بارش است و کم بودن بارش های آن ربطی به پارسال و امسال ندارد چون بارش ها در چند سال اخیر در کل کشور و منطقه کم شده و به تبع آن یزد هم از این قاعده، مستثنی نیست.

*** سیستم های بارش زا در مناطق دشتی و بیابانی، ضعیف است
معاون وزیر و رییس سازمان هواشناسی در ادامه با بیان اینکه سیستم های جوی از غرب وارد کشور می شوند و هیچ سیستمی از شرق وارد نمی شود تصریح کرد: این سیستم ها در مناطق کوهستانی تقویت می شوند و بارش های بیشتری به دنبال دارند.
وی اضافه کرد: سیستم های جوی در دشت و بیابان ها ضعیف تز از مناطق کوهستانی است و به همین دلیل، مناطقی مانند استان یزد که بیابانی است با بارشهای کمتری روبرو هستیم مگر آنکه منشاء آن رطوبت های قابل توجه باشد .

*** وظیفه هواشناسی، مدیریت ریسک هست نه مدیریت بحران
رییس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا کشور ما با یک بارش و سیل، دچار مشکل می شود اظهار داشت: این مربوط به مدیریت بحران می شود در حالیکه وظیفه هواشناسی، مدیریت ریسک است.
وی یادآور شد: شاید دلیل آن وضعیت زیرساخت ها و ناتوانی در مدیریت باشد.

***بارش ها در بهار امسال، نرمال و کمی بیشتر از نرمال خواهد بود
خانم تاجبخش به پیش بینی های بارش در بهار امسال اشاره کرد و گفت: بارش ها در این فصل، در حد نرمال و بیشتر از نرمال خواهد بود.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.