به گزارش روز چهارشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد ، محسن صادقیان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان اشکذر، رویکرد این ستاد را شناسایی دقیق و کامل محلات هدف بیان کرد و افزود: ضروری است شناسایی ویژگی های مختلف محلات بر مبنای بافت شکل گیری و نیاز سنجی جمعیت شناختی صورت گیرد و این امر مستلزم استقرار و فعالیت یکپارچه دفاتر تسهیل گری است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش های مختلفی از بافت های تاریخی به علت کمبود امکانات و برخی محدودیت ها از رونق افتاده و خالی از سکنه شده است که برای جبران این کاستی باید ضمن مرمت، ایجاد امکانات و جذابیت مورد نیاز جمعیت متناسب را به این محلات بازگرداند.
معاون استاندار یزد، جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی را مسئله ای دانست که باعث موازی کاری و فاصله گرفتن از اهداف اصلی بازآفرینی شهری می شود.
صادقیان اضافه کرد: عدم توانمندی محلات از نظر اقتصادی یکی دیگر از مشکلات در حوزه بازآفرینی است که موجب شده تا محلات فرسوده، ناکارامد و قدیمی فضای مناسب برای زندگی مردم را نداشته باشند.
وی توجه ویژه به زمینه سازی سکونت در بافت های قدیمی و فرسوده را مهم دانست و ادامه داد: مشارکت مردم می تواند در شناخت کامل محله اعم از تعداد پلاک های مسکونی و تجاری، خانه های قدیمی و جمعیت غیربومی موثر باشد و پس از نیازسنجی دقیق با کمک دفاتر تسهیل گری فرآیند بازآفرینی صورت گیرد.
این مسئول همچنین راه اندازی کانون های سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی را ظرفیت بسیار خوبی در جهت هم افزایی محلات عنوان کرد و گفت: این کانون ها می تواند با عنوان دفاتر تسهیل گر در محلات مستقر شوند و با ارتباط موثر با مردم ، شناخت کامل از محله به محله شهر را صورت دهند.
ابتدای دی ماه معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در گفت و گو با ایرنا از راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ در 22 استان و تحت‌پوشش قرارگرفتن 164 محله در این استان‌ها خبر داده بود.
رضا محبوبی افزود ه است: در تداوم برنامه و باتوجه به استقبال ساکنان محلات از فعالیت‌های تسهیل‌گران مقرر شد تا علاوه بر این استان‌ها، در 12 استان دیگر هم حداقل 2تا 4محله در شهر مرکزی استان، زیرپوشش این برنامه قرار گیرد؛ این استان‌ها شامل آذربایجان‌شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی، قم، گلستان، مرکزی (شهر ساوه) و یزد است.
محبوبی ادامه داد ه که چشم‌انداز سازمان امور اجتماعی کشور این است که حداقل به‌مدت 3سال این دفاتر و تسهیل‌گران تعیین‌شده در محلات حاشیه‌نشین فعال باشند و پس از آن با فراهم‌کردن شرایط و بستر لازم مدیریت و برنامه‌ریزی را به ساکنان محله سپرده و از آنجا خارج شوند.
در این خصوص فخرالسادات خامسی هامانه ، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد هم با بیان اینکه دفاتر توسعه محلی، از یک سال قبل در 10 استان در حال اجراست و مختص مناطق حاشیه‌نشین است ، گفته است که مناطق حسن‌آباد، اسکان و کشتارگاه یزد و 2 منطقه در میبد، جزو پنج دفتر تسهیلگری مدنظر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد است.
در این استان برخی شهرها همچون احمدآباد ، اردکان ، عقدا ، مروست و ندوشن و یزد دارای طرح جامع تفصیلی هستند.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.