رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: یزد از سال گذشته از سوی یونسکو به عنوان شهر جهانی معرفی و از سوی بنیاد جهانی انرژی به عنوان شهر پایدار انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامعلی سفید در نوزدهمین نشست بنیاد جهانی انرژی و اجلاس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان در یزد با اشاره به ویژگی های معماری و سبک سازه های سنتی در این استان اظهار داشت:  معماران یزدی با مهارت و دانش محلی خود که می توان آن ار مهندسی خاصی نامید، خاک را در قالب خشت تبدیل به ساختمان ‌هایی زیبا و پایدار کردند که در جهان بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه در احداث این ساختمان ها به تامین سیستم های گرمایش و سرمایش در نوع خود توجه خاصی شده و از هدررفت انرژی نیز جلوگیری کرده است ادامه داد: ساختمان‌ها با توجه به گرما و سرما به‌گونه‌ای ساخته شد که بدون استفاده از هیچ ابزاری قابلیت استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش دارد که می‌توان در این ارتباط به بادگیرها در تامین سرمایش در فصل گرم اشاره کرد.

رئیس شورای شهر یزد همچنین از افتتاح نخستین دفتر منطقه‌ای گروه ملی یونسکو در یزد خبر داد و عنوان کرد: دومین نشست ملی خشت خام نیز از افتخاراتی است که نصیب یزد شده و در ماه جاری در این شهر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری برنامه هایی را در این راستا در دستور کار قرار داده و اجرایی خواهد کرد عنوان کرد: کارگاه بین‌المللی خشت خام نیز سال آینده در یزد برگزار می شود که همسو با بافت تاریخی بی نظیر یزد است.

رئیس شورای شهر یزد با اشاره به اقداماتی خوبی که پس از معرفی یزد به عنوان شهر پایدار جهان انجام شد، اضافه کرد: مشوق های خوبی برای مردم در نظر گرفته شد تا ساخت ساختمان‌های سبز را دنبال کنند همچنین ملزم شدند تا ساخت ‌و سازهای سنتی را اجرایی کنند.

وی ساخت و ساز با گل و خشت و ترویج آن، ایجاد تشکل‌ های غیر دولتی به‌ منظور حمایت از پایداری شهر به ویژه بافت تاریخی، تلاش برای استفاده بهینه از بازیافت و استفاده از پساب برای فضای سبز را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی لازم و ضروری است خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از شهر که می توان از این خودروها استفاده کرد باید زیرساخت های آن را فراهم و نسبت به راه اندازی آن اقدام کرد.

وی عنوان کرد: همچنین آموزش شهروندان، استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه فضای سبز کم آبخواه از جمله اقدامات اساسی است که در دستور کار شهرداری و شورای شهر یزد در این راستا قرار گرفته و برای اجرای آن اقدام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، نوزدهمین نشست بنیاد جهانی انرژی و اجلاس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان با حضور 70 مهمان خارجی از 25 کشور از جمله اتریش، اسلواکی، آلمان، فنلاند، نروژ، بریتانیا، اسپانیا، دانمارک، سوئد، جمهوری چک، استرالیا، سنگاپور، هندوستان، افغانستان، میانمار، نیجریه، رومانی، بنگلادش، اوگاندا، غنا و ... در یزد آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.